Khamis, 2 November 2017

Tabiat Sarapan Pagi


Antara pilihan sarapan pagi sihat paling mudah

Assalammualaikum dan salam sejahtera. 

Membaca artikel yang menerangkan betapa penting sarapan pagi sihat untuk memulakan hari termasuk dalam segala iklan di majalah dan kaca televisyen, ia mengajar kita betapa penting memilih sarapan pagi yang sihat.

Kini di beberapa artikel kesihatan doktor popular Holistic,  mereka lebih menggalakkan makan ketika lapar dengan kata lain sarapan pagi jika anda betul-betul lapar,  jika anda boleh menahannya dan tidak lapar ia lebih bagus kerana lagi lama anda membiarkan badan anda tidak bekerja  mengunyah atau menghadam lagi baik.

Kita tinggalkan sementara pendapat baru mengenai sarapan pagi itu,  fokus kepada sarapan pagi sihat terutamanya jika anda bangun pagi sahaja sudah lapar dan ketika menuju ke pejabat dan tiba di pejabat juga mudah untuk perut berbunyi jika tidak diisi. 

Agak tidak sesuai jika anda tinggalkan sarapan pagi dan ketika pukul 10.30 pagi waktu bekerja anda sibuk ingin menikmati makanan. 

Agak wajar untuk anda makan awal untuk mengelakkan perkara itu dan Stress sendiri. 

Kecuali anda bekerja sendiri atau suri rumah atau bekerja dari rumah anda sesuai untuk mengikut cadangnya artikel dan kajian terbaru mengenai waktu sarapan paling sesuai itu. 

Berbalik pada tajuk utama.  Tabiat Sarapan sihat. 

Sesungguhnya seperti insan lain ada waktu,  setiap dari kita ingin menikmati makanan di luar di kedai atau Cafe,  restoran atau warung. 

Bosan menikmati makanan di rumah dan inginkan kepelbagaian rasa dan pasti antara kita punya makanan kegemaran yang tidak tahu di masak atau malas dimasak,  maka lebih baik ia dibeli sahaja. 

Namun pastikan dalam seminggu itu lebih banyak yang baik dari tidak baik. 

Lebih banyak menu sihat dari yang kurang sihat. 

Antara menu paling mudah untuk sarapan sihat ialah nasi goreng penuh sayur-sayuran, (tengah hari anda boleh makan makanan lebih ringan), keledek goreng atau bakar juga rebus, Smoothie, roti gandum atau Sprouted yang di makan bersama Mentega atau Avocado,  telur goreng bersama sayur-sayuran atau buah-buahan bersama coklat gelap. 

Pastikan hari Isnin terutamanya anda menikmati makanan sihat ketika sarapan pagi kerana makanan sebenarnya turut membabitkan emosi dan semangat. 

Jika anda Stress jauhkan menikmati makanan kurang sihat walaupun ramai melakukan sebaliknya.

Agak sukar mengawal selera makan ketika Stress dan keinginan kepada makanan luar dan siap,  maka cuba elakkan Stress seboleh-bolehnya atau belajar bertenang,  tarik nafas dan menguruskan Stress dengan cara betul. 

Kebiasaannya sarapan yang sihat atau apabila kita bermula dengan diet yang sihat di pagi hari,  semangat untuk diet sihat untuk menu makan tengah hari,  petang dan malam akan lebih kuat. 

Ia permulaan pagi hari itu amat penting,  apabila semangat anda kuat dan anda gembira, kegembiraan itu akan membawa ke waktu seterusnya. 

Habit anda hari ini jika dibentuk terus terusan akan membantu anda mencapai azam,  diet sihat seterusnya. 

Terima kasih 




2 ulasan:

Siti Yang Menaip berkata...

breakfast is very important untuk memulakan hari dengan cergas. tapi CT xleh la makan awal sngt. kena tunggu lama sikit baru boleh makan..

Deeja berkata...

Kajian terbaru mengatakan, lagi lambat Breakfast lagi bagus kerana perut berpuasa lagi lama.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...