Jumaat, 7 April 2017

Pengalaman Ekzema & Topical Steroid Withdrawal ( TSW) Part 1


Mengenali diet dan bahan lebih sihat semenjak melalui proses Topical Steroid Withdrawal 
Assalammualaikum  dan salam sejahtera.

Ada banyak pendapat berbeza mengenai keputusan hidup kita.

Anda mungkin bersetuju dalam hal ini,  dia dan mereka mungkin membangkang.

Namun jika ia melibatkan diri sendiri,  anda harus memilih yang terbaik untuk diri anda.

Di kala tidak mendapat apa apa sokongan dan hanya kritikan itu sebenar jawapan yang kuat untuk anda meneruskan keputusan anda.

Itulah yang di lalui oleh mereka yang langsung tidak mendapat sokongan ketika ingin berhenti dari terus menggunakan krim steroid,  pil mahu pun suntikan.

Merasai pengalaman Ekzema dari zaman sekolah,  dan kembali ke alam dewasa yang sekali sekala datang kembali dengan kadar yang sedikit dan hanya menganggap ia sebagai alahan atau salah makan,  hanya klinik dan farmasi menjadi rujukan ketika itu.

Mengejar jadual waktu kerja dan Target,  suntikan steroid paling cepat jika alahan menikmati makanan luar menjangkiti kulit.

Dahulu selalu terfikir jika di kaki tumbuh kudis buta yang berair kerana terlalu lama Mandi dan berendam di dalam air.

Jika bintat-bintat tiba-tiba naik di tubuh tersalah makan.

Jika tangan atau anggota badan naik gegata kerana terkena ulat bulu atau habuk yang terlalu banyak.

Maka jalan paling singkat dan mudah hanya pergi ke klinik untuk mendapatkan pil dan krim steroid.  Amat Mudah sekali hidup.

Sehingga satu hari,  ekzema atau alahan kembali menyerang kaki setelah beberapa tahun tidak terkena alahan.

Kali ini saya malas menggunakan krim econazine yang kerap saya gunakan walau pun stok krim tersebut masih banyak.

Saya hanya menggunakan tamu sari produk Zai's Beauty Formula dari herba asli dan penapaian.

Tiada disangka rupanya ekzema itu makin teruk.  Saya lupa bahawa bahan alami terutama produk Zai's Beauty Formula adalah bahan detok alami jika berhenti menggunakan bahan kimia.

Ekzema dan alahan tersebut semakin besar.

Saya terlupa terus bahawa ketika menggunakan Zai's Beauty Formula ketika fasa pertama dahulu,  detok yang teruk berlaku kepada wajah.

Namun ketika itu saya fikir mungkin ini kesan sampingan dan detoks  akibat saya mula mengamalkan cuka kurma, langsung tidak terfikir kerana berhenti menggunakan krim steroid dan bertukar kepada bahan asli.

Maklumlah ketika saya belajar menggunakan produk Zai's Beauty Formula itu tahun 2007, sedangkan saya berhenti menggunakan krim econazine dan pil alahan tahun 2014, setelah 7 tahun berlalu.

Mana mungkin saya ingin peristiwa lepas 7 tahun lampau dan paling istimewa saya lupa terus apa itu detoks.

Maka bermula saat saya mengharung ekzema yang amat teruk.

Pemberhentian krim steroid secara mendadak menyebabkan tubuh saya mengamuk seteruk-teruknya.  (pengalaman Ekzema saya berhenti steroid secara mendadak tidak digalakkan okey,  berhenti peringkat demi peringkat bagi mengelakkan ekzema anda mengamuk dan anda sendiri terkejut).

Bayangkan apa perasaan saya ketika itu?

Selama ini pengalaman Ekzema yang saya lalui ketika kecil hanya sedikit-sedikit dan sekejap sahaja.  Itu pun sekali sekala naik.  Malah kadang kala bertahun tidak terkena alergi kini tiba-tiba ia meletus bagai gunung berapi.  Seingat saya hanya jika alahan kecil saya terus menyapu krim econazine di tempat kulit yang mengalami alahan itu dan tidak sampai 3 hari alahan kulit atau sebenarnya ekzema itu sembuh.

Itulah pengalaman Ekzema saya dari kecil yang jarang- jarang terkena dan tidak merebak seteruk itu.

Berhenti menggunakan sabun dan mandian bermula tahun 2012.

Ketika ekzema melarat ia adalah tamparan hebat untuk saya yang berhenti menggunakan bahan penjagaan diri komersial atau bahan kimia termasuk lotion.

Saya hanya menggunakan pencuci baju cecair jenama dynamo dan menggunakan tangan mencuci baju.

Di akui ketika membuang air cucian baju saya mencurahkan ke kaki tanpa memikirkan kesan sampingan.

Ketika itu pelbagai persoalan mulai timbul.

Kenapa saya?

Kenapa saya yang tidak menggunakan bahan kimia lagi ditubuh namun kini dihimpit dugaan di timpa masalah ekzema?

Waktu itu saya sedar yang menentukan ini semua ialah Allah SWT,  saya atau bahan lain tidak punya kuasa.

Saya insaf.

Dan ketika itu saya membulatkan tekad untuk terus berhenti menggunakan econazine sekaligus krim kimia lain.

Namun Allah menduga saya.

Ekzema saya naik begitu teruk sehingga hitam dan berkerak dan berkedut.

Hitam sehitam-hitamnya seperti terbakar. Macam kulit pokok kayu tebal yang hangus terbakar.

Bukan sahaja di kaki namun di tangan serta pergelangan tangan.

Ahli keluarga dan ibu bapa saya terkejut,  mula merasakan saya terkena sihir.

Maka amalan menghilangkan sihir dimulakan.

Namun untuk seminggu pertama bolehlah percaya,  masuk minggu kedua agak mustahil.

Maka berubatlah saya dengan bomoh kayap.

Macam-macam ayat keluar,  jika bercantum akan mati kerana memang ekzema saya yang teruk itu cepat betul melarat dan bakal bercantum.

Namun dalam era moden walaupun rasa kecut agak sukar untuk saya percaya.

Saya mula ke homeopati Bukit Goh.

Doktor homeopati ini diiktiraf majlis homeopati dan saya menjumpai alamat klinik dan nombor telefon di website majlis homeopati.

Saya mengamalkan ubat yang diberi.

Ekzema saya makin teruk.

Saya bernasib baik kerana doktor homeopati tersebut ialah bekas ahli farmasi,  juga pernah terkena ekzema yang teruk.

Banyak cerita orang sembuh pelbagai penyakit yang melalui ekzema termasuk penyakit kencing manis.

Maka saya meneruskan ubat homeopati hampir 2 bulan dan semestinya ekzema saya terus teruk kerana homeopati akan mengeluarkan semua penyakit dalam tubuh.

Untuk info, ketika saya ekzema pada tingkatan 5, saya telah pergi ke pelbagai klinik dan hospital,  namun ekzema saya tidak sembuh. Akhirnya saya pergi ke klinik homeopati Kuantan di Bangunan MARA dan alhamdulillah saya sembuh.  Itu alasan mengapa saya percaya pada homeopati.

Pengeluaran ekzema yang makin menjadi jadi memaksa keluarga,  ibu bapa dan rakan saya menyuruh saya berhenti menggunakan homeopati.

Desakan dan asakan serta kritikan saya terima hampir setiap hari dan jam.

Atas paksaan dan desakan,  akhirnya saya terpaksa akur ke klinik kulit popular di Kuantan.

Seminggu ubat dan krim hampir RM200.

Kata doktor saya perlu datang setiap minggu dan segala ubat saya ialah steroid.

Proses penyembuhan dalam 3 tahun.

Untuk minggu pertama saya menghabiskan ubat steroid tersebut.

Dalam waktu yang sama saya sibuk bermesej dan menelefon therapist  Zai's Beauty Formula.

Benarlah hasil asas dan didikan YM Dr. Tunku Zaidar kepada staf Zai's Beauty Formula dan setiap ingatan yang diberikan oleh saya,  saya mendapat kekuatan luar biasa untuk berhenti terus steroid dan mengharung pengalaman berbisa itu.

Dalam waktu yang sama saya mula menggunakan carian Google untuk mengetahui mengenai ekzema dengan lebih mendalam dan saya menjumpai NAAE atau ekzema Malaysia di Facebook.

Maka perjalanan Ekzema dan Topical Steroid Withdrawal saya di teruskan.

Untuk sambungan perkongsian pengalaman Ekzema dan Topical Steroid Withdrawal  di artikel seterusnya di label kategori TSW / Ekzema selepas ini.

Insyallah.

Terima kasih.


2 ulasan:

Jaja Zaleha berkata...

Kalau eczema ni orang kata memang kena elakkan ubat streroid.. huhu Sedih pulak baca pengalaman ni :'(

Deeja berkata...

Fuhhh...pengalaman berharga. Terima kasih atas komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...