Sabtu, 2 Ogos 2014

My New Blog Tagline




pic from google



Assalammualaikum wbt.. .dan hai kepada semua pembaca blog saya yang tersayang.....

Setelah satu tahun setengah menulis blog, akhirnya saya menukar tagline my blog dari ‘Journey of Fear & Joy’ kepada ‘Walk in My Stilettos’.. Actually, dulu saya sengaja memilih ‘Journey of Fear & Joy’ , konon-kononnya untuk merakamkan kenangan ‘my journey’ didalam blog ini. .heheheh.. so entry-entry saya banyak menceritakan tentang perkara yang berlaku dalam perjalanan hidup saya….

Bermula dalam anggaran 2 minggu lepas, saya telah pun ‘selamat’ menukar tagline blog saya ini kepada tagline baru  ‘Walk In My Stilettos’…saya memilih  tagline ini kerana saya merasakan, semakin dekat dengan pembaca blog saya ketika saya menulis blog….heheeheh… well, walau asalnya saya menulis blog untuk suka-suka sahaja…. Kerana my bff , kak su nak sangat saya join dan  jual product Hai-o beliau iaitu Beautiful Premium… dan kebetulan group kak su memang semua jual melalui blog dan facebook .. .tapi blog umpama satu kemestian.. jadi saya pun buatlah blog.. dekat rumah kak su.. hahahaha… husband kak su yang mula-mula ajar buka akaun gmail dan buat blog..dan seterusnya saya design segalanya sendiri dan belajar melalui google.

Honestly, saya tidak pernah terfikir untuk buat blog untuk ‘make money’. Saya hanya fikir untuk menjaga hati dan perasaan kawan yang rapat dan banyak menolong saya ketika saya bekerja di salah sebuah bank terkemuka satu waktu dulu.  Dan semestinya saya meng’target’ my blog untuk jadi platform saya perkenalkan product Beautiful Premium yang bakal saya jual…Tetapi, saya kan jenis kuat ‘mengelat’, so saya berkata kepada kak su, my bff, jika viewer blog saya sampai 200k, saya akan start jual product hai-o kerana saya memang malas pakai PB (Premium Beautiful), so saya tidak sesuai untuk menjual product itu kepada orang lain, walau telah bertahun saya membelinya… now, tidak tahulah mana saya letak PB saya itu…

Akhirnya , 200K viewer blog saya telah sampai target semenjak bulan lepas lagi…actually saya serius target pada awal menulis blog.. maybe dalam 3-5yr lagi kot baru sampai viewer banyak itu.. .jika ikut perkiraan saya.. asalnya saya target blog saya ini dalam setahun akan capai 3k viewer… tu pun paling banyak… tak tertarget rasanya boleh sampai 200k viewer coz itu hanya alasan saya untuk ‘mengelat’… sememangnya saya tidak menyangka.. dalam 1yr.. blog saya ini mencapai viewer lebih dari 120k viewer.. tqvm kepada mereka yang menjadikan blog saya sebagai rujukan dan kepada google yang selalu memaparkan blog saya dalam search engine…. Alhamdullillah….

Ketika menulis blog, honestly…saya tidak punya seorang kawan pun yang support penulisan blog saya… rasanya hanya kak su seorang yang support dari segi technical (hanya untuk 1st month).. ….tetapi still ada kawan-kawan saya yang membaca dan menjengah my blog….pada waktu mula-mula diperkenalkan… walau bagaimana pun kata-kata negative tetap ada… teringat kisah saya memberitahu salah seorang my bff.. yang baik hati dan bersama saya ketika susah….

Saya : wei.. pelik, blog aku hari ini ada 100 lebih orang viewer la… datang dari mana ye?

My bff : sya… tu kau yang view sendiri tu kot sya…. Hah..pak cik ‘nuffnang’ ko bagi ko berapa duit sekarang dah 2 bulan kau menulis blog?

Saya: 20 sen ye… harap maklum

My bff: 20 sen???? Dah ko stop tulis blog… kalau macam ni kau nak makan apa?  Kalau buat sale kita dah masuk berapa dah…

Saya: wei.. blog tu tulis long term la …. Tu orang panggil ‘passive income’ bukan 2 bulan sahaja ye.. kena sabar ye… 

My bff : sekarang ramai blogger la… lebih baik kita ‘lepak’ ajak group kita kat old town ke.. coffee bean ke… chat time ke… wangsa walk ke.. dari kau duduk tulis blog tapi kau sorang yang baca…. Motifffff???

Saya: betul jugak kanz.. aku pun rasa macam tu.. jom!!!



pic from google



Dan betul… saya pun meninggalkan penulisan blog saya.. walaupun dari asalnya saya target untuk menulis blog setiap hari satu entry untuk 3 bulan berturut-turut.. kerana itu yang saya pelajari ketika sempat mengikuti forum (dalam sebulan sahaja ye masuk forum, lepas itu tidak masuk2 dah)…saya hanya menulis blog bila saya rasa ingin menulis.. lepas itu saya biarkan sahaja blog saya itu… saya menulis ketika saya boring atau ketika saya rasa.. .ada benda ingin di tulis dan dikongsi didalam blog saya ini dan saya memang anggap blog saya ini ‘mini diary’ untuk rujukan saya dimasa akan datang… hehehheheh

Sehingga satu waktu saya realize… saya sibuk bercerita kisah hidup, beli product sunnah apa, makanan apa,  problem , kekurangan diri. .kelemahan diri.. kesedihan… masalah saya hadapi dengan mereka yang akhirnya saya tahu ada ‘life’ sendiri… mengapa saya mesti bercerita dengan orang yang saya tahu kadang-kadang pun sebenarnya tidak mahu mendengar kerana mereka sebenarnya kadang-kadang ada masalah yang jauh lebih besar untuk diceritakan dari kisah ‘boring @ mudah’ saya itu….ialah silap saya juga… maybe kerana asyik sibuk hal saya sendiri.. saya lupa orang lain pun ada kisah masing-masing yang perlu saya dengar.. ahahahhah.. actually saya juga mendengar problem kawan-kawan yang lain.. tapi biasalah… kebetulan ada blog… lebih baik kita bercerita didalam blog.. .puas hati… betul tak?

Ini tidak.. bila saya bercerita orang dari Negara perancis baca blog saya .. no response… nuffnang dapat 20 sen.. .kena kutuk…. (walau saja je nak kongsi info)… hantar whatap blog viewer hari ini 1160 orang… pun no response…. Cerita beli khasiat gum Arabic bagus dan murah… no response… jadi lebih baik saya post didalam blog.. yang saya tahu , insyaalah akan ada orang membacanya… jika bukan hari ini atau masa ini.. .masa akan datang… kadang-kadang entry itu tetap dibaca walau sepuluh tahun akan datang… jika tiada yang baca pun tidak apa…atleast.. saya tidak menyusahkan orang untuk membaca dan mendengar cerita saya.. samaada dalam telefon, whatapp atau mesej… dan palling best.. bila saya membaca setiap coretan saya… ia memberi saya semangat untuk ‘bangun’.. I luv that feeling… especially bila saya rasa ‘down’….

Jika ketika menulis blog dahulu.. follower saya hanya 3 orang sahaja iaitu rakan saya (saya follow mereka, meraka follow back saya..itu normal untuk new blogger)… kini follower saya terus meningkat… dan meningkat…Alhamdulillah…

Jika dulu saya memang tidak suka langsung baca blog.. seorang blogger pun saya tidak kenal.. sekarang saya mengenali beberapa orang blogger… jika dulu saya lah yang asyik ‘kutuk’ orang yang menulis blog.. siap cakap lagi.. “sorrylah aku nak tulis blog-blog ini”.. akhirnya saya sendiri terjebak dengan penulisan blog ini….. jika dulu blog saya ini hanya setakat menjaga hati kawan sendiri… sekarang saya merasakan blog saya ini.. seperti sebahagian dari diri saya.. ia sure kena ada rahsia hidup yang kena simpan sendiri dari menulis semua dalam ‘diary’ tapi atleast.. saya tahu.. saya melepaskan segala kemarahan, kesedihan, keboringan didalam blog selain diatas tikar sembahyang dan didalam doa…. Tanpa perlu  ‘memaksa’ orang lain membaca mesej atau mendengar luahan hati saya… 

Saya berharap.. blog saya ini akan menjadi inspirasi kepada orang seperti saya.. ketika sedih.. ketika terluka.. ketika mencari info tertentu..dan menjadi rujukan juga untuk diri saya serta orang lain.. yang mungkin memerlukan sedikit informasi ataupun meluang masa dari menganggu ‘masa dan hidup’ orang lain… dengan ‘masalah kecil’ anda…

Salam sayang dari saya… terima kasih kerana membaca entry ini… insyalah kita akan berjumpa lagi dalam entry akan datang…. love, huge & kiss… muahhhzzz!!!!





Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...