Selasa, 12 Ogos 2014

LAVENDER




harum dan indahnya lavender - image dari google




Assalammualaikum wbt… dan hai…untuk semua pembaca blog tersayang saya….

Inilah kisah ‘lavender’ yang saya ingin sharing dengan anda semua ….actually 'dalam' maksud lavender ini... so terpulang pada anda... untuk mentafsirkan sendiri....

Tahun 2000 disebuah bank  …. tiada kerusi dan meja.. pelanggan semua kena beratur menunggu giliiran, tetapi hampir setiap hari ada seorang pelanggan (jejaka) yang sanggup memberi gilirannya kepada orang lain, asalkan dia dapat ke kaunter gadis @ teller idamannya.. walau terpaksa beratur berjam-jam semata-mata ingin bercakap dengan gadis idaman :- 

Sketsa di kaunter 

Gadis (teller bank) : Tak penat ke beratur berjam-jam semata-mata nak bank in dekat kaunter saya?... lagipun.. pagi tadi kan encik dah bank in duit? Kerja encik memang keluar masuk, keluar masuk duit ke?

Lelaki (Client) : I baru ‘grad’ .. memang tengah menunggu offer kerja atau further study… u lunch pukul berapa esok?.. dah banyak kali I Tanya ….i nak lunch dengan u…

Gadis (Teller bank) : berapa kali I nak cakap I dah bertunang (tipu sunat)….. sorry…. Ini slip encik.. terima kasih… Next…(sambil panggil client lain)…

Si Lelaki terus sambung beratur lagi… dan lagi… tidak apalah lenguh kaki.. janji boleh tengok gadis idaman…. (fuh!!! Buta sungguh cinta….hehehhehe)


Akhirnya setelah berbulan memikat…dalam telefon…

Gadis (teller bank) : sayang.. jangan lewat… I takut bus I sampai awal…nanti kena naik bus lain.. I takut balik lewat malam….

Hujan turun dengan lebat sekali…. 

Lelaki sambil menunggal motor RXZ.. dengan lajunya.. kerana sudah terlewat untuk berjumpa dengan sigadis.. .hampir sahaja kemalangan didepan si gadis… (gadis yang sedang memerhati.. hanya mengucap dan bersyukur kerana ….tiada apa-apa berlaku kepada si kekasih)…

Lelaki : U tahu tak.. I bila nak datang sini tadi.. hampir accident tau…coz tak nak terlepas jumpa u… kalau tidak I dah mati atau dekat hospital sekarang ini.. so, baik u jangan berleter…. 

Gadis (diam saja… sebenarnya Nampak dah didepan mata… tapi malas tunjuk perasaan risau dan terharu…. Its so touching darlingz….. serius…….)


Setelah 2 tahun berlalu….Dihari Raya Aidilfitri…

Lelaki : u datang tahu raya rumah i.. u jangan nak mengelat… dari last year lagi I suruh u datang… selagi, u tak datang I memang takkan keluar beraya kemana-mana.. I duduk rumah saja sampai u datang… so baik u datang raya… I nak introduce u kepada semua family I ni.. semua balik beraya….

Gadis: boleh tak I bawa geng i?

Lelaki: U bawalah 10 orang .. 1 bus pun sayang.. janji u datang… I nak beraya dengan u.. I nak datang sangat beraya rumah u kenal family u.. u tak bagi…

Gadis : insyaallah…


Raya Pertama … di talian telefon..

Lelaki : sayang…dah pukul 5 ni.. kawan I dari tadi tunggu dekat rumah I nak keluar beraya bersama-sama… I tunggu u ni… I nak introduce u kat family I ni.. datanglah…. I tunggu dari pagi tau.. tak keluar mana-mana.. .kawan I asyik suruh I keluar beraya ni….I dah cakap kat kawan i. .selagi u tak datang... i takkan keluar beraya....kawan i suh u datang segera...dia nak pi beraya...

Gadis: oklah..… pukul 6 I datang tau. .dengan yati dan sariza… ok…


Akhirnya… Dirumah lelaki di Aidilfitri…

Mak lelaki : makan je apa yang ada..makanan kering cukuplah ye ….(bercakap didepan kawan-kawan si gadis, sedangkan.. dekat meja sebelah lagi.. berlambak segala masakan basah, ketupat rendang..satay dan sebagainya)…

Gadis : tak apalah mak cik.. kitaorang memang dah kenyang.. terima kasih..


Si Lelaki datang dari dari dapur ke ruang tamu membawa air…

Lelaki: sayang.. I yang buat air ni tau… untuk untuk u rasa.. sedap tak?...

Gadis: ok.. sedap…tqvm

Yati:.. kau buat.. rajin sungguh… suami mithali sungguh…

Family lelaki… buat hal sendiri.. seorang pun tidak bertegur sapa dengan gadis dan kawan-kawannya…






Balik dari rumah lelaki.. .didalam kereta…

Sariza : aku berani kerat jari… family bf ko memang tak suka kat ko.. .tengok gaya diaorang tadi pun aku dah tau… siap cebik-cebik bibir.. tak layan langsung kita… ko tengok je lah mak dia…. 

Yati: aku pun rasa macam tu… masam gila air bf ko buat… tapi sayang punya pasal kat kau. .sanggup buat air… basuh pinggan semua… memang dia gila kat ko la… baik sungguh bf ko tu ye… hahahaahah

Gadis : aku dah lama tahu.. parent dia dengan family dia tak suka aku.. .tu aku malas pergi beraya dan call dia….

Yati: macam mana kau tahu?

Gadis : aku tahulah.. setiap kali aku call dia macam mana mak dia cakap… family dia cakap dia keluar dengan girl tu. .girl ini lah.. mak dia cakap dia tak ada la… padahal dia tengah mandi.. kita boleh tahu lah…

Sariza: wei.. anak orang kaya tu… ko tengoklah betapa besar rumah dia… tinggal plak kawasan orang kaya… tu pasal dia tak sabar-sabar nak ‘show off’ rumah dia kat ko… tengok adik beradik dia. .kereta diaorang…. Kena plak bf ko anak bongsu.. graduate university plak.. .kau apa ada?.... 

Yati: kali ni aku terpaksa sokong sariza… susah wei…. Kalau parent tak restu ini. .tak kemana… kena pulak adik beradik dia semua graduate.. jawatan-jawatan besar… kau cakap dia ajak kau tunang kan?... aku jamin mak dia takkan masuk meminang.. .tengok dari gaya.. tapi tak tahulah.. kot sayang anak punya pasal.. anak bongsu kan?.....tapi silap hb.. ko tuning pun boleh putus… kalau mak tak restu…


4 bulan kemudian…


Lelaki : u ni kenapa?.. coz I tak sekaya dia?.. I kan baru kerja… my mum bukan tak suka u.. dia just nak I dah stable… untuk kesenangan kita juga.. that why I buat macam-macam part time sekarang… nak kumpul duit.. semua untuk u tahu tak.. kita kahwin.. kita tak perlu tinggal dengan parent i.. walau rumah I tu banyak bilik kosong… I betul-betul cintakan u… u ingat I main-main ke???

6 Bulan Berikutnya…

Yati : bf ko tau tak ko dah pindah kl?

Gadis: tak.. lantak dialah… aku lost contact macam tu je.. semoga dia jumpa gadis yang lebih baik…
Yati: kau tahu tak.. officemate aku tu rupa-rupanya junior bf kau.. dia kata bf kau tu.. giler baik orangnya.. sayang plak kau lepaskan… ingat lagi aku. .sampai dia call kakak aku.. demi nak bercakap dengan kau. .siap nangis-nangis lagi…kakak dengan abang–abang aku semua cakap.. bf kau tu baik giler… sayang betullah…. Korang tak de jodoh… aku pun sedih… aku cerita kat kawan-kawan aku kisah korang.. semua menitik air mata….

10 tahun kemudian….

Gadis :  aku jumpa kawan xbf aku dulu tu.. ingat lagi tak…. 

Yati : ooo… ok. .yang kita pergi beraya rumah dia tu?. .yang family dia tak suka kau tu?

Gadis : yup… xbf aku tu.. dah kawin ye.. .dah beristeri dua pun ok… harap maklum…

Yati : kau ni biar betul?.. dia kan punyalah setia.. .baik giler pulak tu….

Gadis: no comment… coz aku dah berzaman tak jumpa dia ye… semoga dia bahagia…..

Yati: dia dah berbini 2.. ko tak kahwin-kahwin… heheheh…

Gadis : Do u believe in love ???????

Yati : hmmmm……..


Sekian sahaja entry ini… terima kasih kerana membaca entry ini. .salam sayang dari saya… love, huge & kiss…







Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...