Jumaat, 1 Ogos 2014

Buat Duit Dengan Blog : NUFFNANG


Assalammualaikum wbt...

Salam Jumaat yang berkah kepada semua pembaca blog tersayang saya...antara 'passive income' yang famous sekarang ini adalah menulis blog...so,  entry ini saya tujukan khas kepada kawan-kawan saya yang baru ingin belajar menulis blog (walaupun saya hari ini baru genap 1 tahun 6 bulan menulis blog..still baru tapi tetap 'perasan' nak sharing ilmu ye)... dengan harapan semoga entry ini memberi semangat kepada anda untuk menulis blog dan menjana pendapatan melalui blog... (actually saya dan kawan-kawan saya mulai berimpian untuk meniaga dan mempromosikan barangan kami melalui blog..insyaalah akan bermula dalam waktu terdekat)... walaubagaimana pun entry ini tetap sesuai dibaca oleh mereka yang belum mempunyai blog dan mereka yang terasa berminat membacanya.. hehehehhehe....

 1) Nuffnang

Sedikit perkara ringkas mengenai nuffnang... actually saya bukan pakar nuffnang dan tidak pernah cashout pun nuffnang.. even, baru la bulan lepas saya tahu yang nuffang ni rupa-rupanya ada setting untuk 'mobile add'.. dan selama setahun saya bersama nuffnang saya tidak pernah memasukkan 'mobile add' didalam blog saya... (mobile add ini.. jika anda membaca blog menggunakan mobile view.. so, iklan nuffnang tetap terpampang dekat blog anda..).. paling sedih saya tidak pandai untuk meng'setting' mobile add ini walau saya dah berkali-kali buatnya bulan lepas.. hehehehe... oleh kerana saya bukan mengharap sangat duit dari nuffnang jadi saya abaikan sajalah..(kerana saya bukan jenis rajin update blog, kalau rajin ... 20sen dari nuffang pun duit jugak ye..). walaubagaimana pun jika anda rajin.. dan CELIK IT.. sila buat.. alang-alang dah join nuffnangkan.. rugi ok... jangan tiru saya yang 'pemalas' mencari cara untuk format nuffnang 'mobile add' dekat my blog..


Ok, diringkaskan seringkas-ringkasnya...dibawah ini adalah graph CPUV (Cost -Per- Unique-Visit) Campaigns - anda boleh besarkan imej ini ye.. untuk melihat amount...

jika anda perasan amount ini makin meningkat.. dari rm2 lebih utk satu campaign menjadi kepada rm3 kepada rm5 dan seterusnya rm7 lebih dan still on-going, jumlah rm19.52 itu masih tidak ditambah dengan amount campaign 'on-going'.... malah jika dulu 1 bulan hanya ada 1 campaign sahaj diblog saya, tetapi makin meningkat 2-3 campaign didalam satu bulan...

pic ni i bagi 'jelas' sikit... -actually sama sahaja penerangan seperti pic diatas.. hehehehe - pic dalam blog saya ini boleh dibesarkan ye.. just click sahaja pada gambar... hehehe


ini juga gambar rajah untuk CPUV diatas..untuk tahun 2013... tetapi ketika ini blog saya masih baru dan tidak banyak unique visit.. so asyik 0.00sen sahaja ye.... zero amount


Selain CPUV, Nuffnang juga membayar utk CPC (cost-per-click) campaign...setakat ini. .amountnya hanya sen-sen sahaja untuk my blog ye.. .its ok.. kena bersyukur ye.... kalau setakat menulis blog main-main macam saya ini... heheheheh

ini pula graph kedua untuk CPC - yang diatas graph pertama.. kedua-dua graph ada bayaran dari nuffnang untuk blogger mereka

CPUV itu diambil dari jumlah unit visit.. .saya sendiri pun tidak tahu bagaimana pengiraan unit visit itu kerana kadang-kadang , jumlah itu dari suku sahaja dari total blog viewer

anda akan tahu dari graph nuffnang anda unique visitor itu dari negara mana


jika anda hanya mempunyai iklan nuffnang sahaja diblog anda dan tidak ada iklan lain, so anda akan dilantik secara automatik sebagai gliterati dan anda mempunyai keisitimewaan sendiri sebagai gliterati


berminat menjadi evangelist ?... anda boleh pilih brand yang anda minati...

selain itu anda juga boleh memjadi evangelist untuk mana-mana brand yang ada didalam nuffnang ini... anda akan diberi keutamaan atau dijemput jika brand-brand ini ada membuat apa-apa program atau promosi jika terpilih

Actually sehingga kini saya masih tidak 'add' mana-mana brand untuk menjadi evangelist mereka.. tetapi rasa-rasanya maybe next time saya akan add brand Samsung dan menjadi Samsung Angel.. hehehehheh


antara samsung angels - nanti jika saya berminat saya pun ingin join.. insyalah

Actually jika anda google "cara buat duit dengan nuffnang" . Anda akan berjumpa banyak article dari mereka yang berjaya mendapat beribu-ribu dari nuffnang , malah ada famous blogger yang mendapat iklan nuffnang dari big company... yang sekali iklan sahaja mencecah beribu-ribu...

Saya tidak ambil contoh entry dari famous blogger terkenal seperti ben asshari, cik epal , beautifulnara dan famous blogger lain.. tetapi saya hanya ambil dari salah seorang blogger yang meningkat naik iaitu dari entry ini untuk salah satu rujukan anda http://hazanis.blogspot.com/2013/11/cashout-nuffnang-rm127267.html .. harus diingatkan disini bahawa beliau start menulis blog pada tahun 2010... famous blogger yang lain.. ada yang lebih dari 6 tahun menulis blog.. even keretamayat pun menulis blog hampir 10 tahun...

Selain dari nuffnang , anda juga boleh membuat duit @ passive income dengan churp churp .. just google sahaja 'buat duit dengan churp churp'..banyak entry yang anda boleh rujuk.. churp churp ini juga boleh dilink dengan nuffnang (dari pembacaan saya melalui blog-blog yang saya sempat singgah)...dan jika blog anda ramai pengunjung.. anda juga boleh menyewakan space untuk sebarang iklan dengan harga berpatutan , malah jika bernasib baik , mungkin anda juga akan mendapat 'sponsor entry' dari brand-brand terkemuka dan baru di pasaran...

Oleh kerana masa amat memcemburui saya.. heheheh... saya terpaksa sambung entry ini di part 2... banyak lagi yang ingin saya kongsikan dengan anda.... terima kasih kerana membaca entry ini..salam sayang dari saya.. luv!! muahhzzzz!!!


 ******lari tajuk sikit.. alhamdulillah pagi semalam ketika saya buka my blog.. melihat my audiance ..alhamdulillah ada dari Netherlands ...tetiba rasa macam saya jenis yang kuat 'perasan sangat' atas entry saya before this iaitu luahan hati blogger maybe mh17 . Walaubagaimana pun hati saya tetap sedih diatas malang yang menimpa MH17.. semoga semua keluarga dan sanak saudara yang terlibat bersabar atas malang yang menimpa ahli keluarga dan insan tersayang mereka.






**** ini adalah link sambungan bagi entry ini http://little-queen-qkhadeeja.blogspot.com/2014/08/buat-duit-dengan-blog-nuffnang-part-2.html



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bagus explanation cenggini.. CT pun tak berapa nak faham sangat nuffnang ni semua..

Deeja berkata...

I pun krg ilmu ct... Tp stkt ini yg i perasan, jika unit visitor btmbh dr unique visitor mmg sebulan tu ada 2-3campaign, klu blog xrmi unit visitor 1campaign pn xde hehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...