Ahad, 1 Oktober 2017

Ini Fakta Penting Makanan yang Anda Perlu Ambil Tahu


Lemak baik seperti buah Avocado amat bagus untuk kesihatan 
Assalammualaikum dan salam sejahtera. 

Terlalu banyak berita kesihatan yang akan membuat anda terkejut,  tergamam dan seperti ditipu. 

Itu fakta konkrit yang mengharuskan anda kerap rajin mengemaskini Info terkini dan rajin membaca. 

Selain tanaman buah-buahan dan sayur-sayuran dari China yang dikatakan bertoksid atas asbab penggunaan tinggi racun serangga,  sayur-sayuran dari Cameron Highlands tidak terkecuali. 

Tidak cukup dengan sebab diatas,  sayur-sayuran dan produk dari negara China juga dikatakan ada dihantar ke negara lain dahulu sebelum di hantar ke negara import dan di tulis dari negara lain seperti Amerika dan lain lain. 

Paling sedih,  kini semakin banyak Blog kesihatan terkemuka meragui persijilan organik khasnya dari Amerika dan lebih mempertahankan persijilan organik lebih telus terutama dari Jepun dan Australia. 

Tahukah anda,  buah lemon kegemaran ramai itu juga dikatakan buah Hybrid.  Digalakkan anda mengamalkan limau purut atau limau nipis sahaja sebagai pengganti. 

Pilihan lain lebih murah limau kasturi. 

Tidak cukup dari itu,  Baby carrot kegemaran kanak-kanak dan antara ramuan utama salad kegemaran ramai juga di pasaran semakin diragui dan ditakuti kerana ia sebenarnya adalah dari lobak lama yang mempunyai kecacatan dipotong,  di bleach dan di warnakan semula kepada warna menarik yang boleh mengakibatkan kesan sampingan tidak elok kepada kesihatan untuk jangka masa panjang. 

Bukankah sesuatu yang menyedihkan,  niat untuk menikmati makanan sihat,  akhirnya diperdaya dan diperbodohkan oleh pengusaha dan perniagaan yang tidak punya etika. 

Sumber asal gambar dari Google -  gambar sebelah kanan Baby carrot sebenar dan sebelah kiri Baby carrot komersial yang dijual di kebanyakan pasaraya 
Seiring penekanan diet sihat,  semakin di war-warkan mengenai kepentingan lemak baik seperti minyak zaitun,  minyak kelapa dara,  minyak sapi tulen dan pelbagai minyak berkhasiat lain. 

Sayangnya bukan setakat madu tiruan yang berlambak di kebanyakan negara.  Malah minyak zaitun tiruan juga bermaharajalela. 

Anda boleh membaca artikel mengenai minyak zaitun tiruan di seluruh dunia di link



Atau Google sahaja Fake olive oil pasti berpuluh artikel akan keluar di Blog terkemuka mengenai realiti penipuan dalam bidang jualan pemakanan di zaman milenium ini. 

Untuk mendapatkan kepastian minyak zaitun asli pastikan ia mendapat persijilan organik dan dari badan minyak zaitun dunia. 

Antara yang digalakkan ialah minyak zaitun organik Palestin jenama Al Ard yang kini semakin berkembang di Malaysia. 

Ini antara ciri-ciri minyak zaitun yang perlu anda ambil tahu,  untuk mendapatkan yang terbaik


Tidak cukup dengan itu,  lambakan bawang merah dan bawang putih dari negara China yang murah dan menjadi pilihan ramai juga harus ditakuti. 

Pilih bawang merah dan bawang putih dari negara India yang mungkin sedikit mahal namun tidak sama dengan harga bayaran kesihatan anda. 

Jika anda mencari lemak sihat dari minyak sapi,  pilih minyak sapi tulen dari bahan tenusu 100%.

Pilihan lemak baik seterusnya ialah buah Avocado. 

Jangan bimbang mengenai racun serangga. 

Dikatakan bahawa walaupun buah Avocado bukan buah organik ia kekal selamat kerana Avocado antara buah Yang sikit sahaja penggunaan bahan kimia. 

Untuk khasiat buah Avocado,  anda boleh membacanya di


Hanya ini perkongsian buat anda kali ini. 

Saya akan cuba menulis fakta seterusnya pada hari ini dalam artikel seterusnya. 

Terima kasih. 






Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...