Rabu, 25 Oktober 2017

Harijadi Idaman


Sesuai usia dan kegemaran, saya juga berubah 
Assalammualaikum dan salam sejahtera. 

Manusia berubah,  saya tidak terkecuali. 

Hati berubah itu bukti kuat mengapa ada doa yang boleh diamalkan untuk tetapkan hati terutama kepada perkara baik iaitu doa memohon ketetapan hati. 

Untuk perkara yang tidak berapa bagus dan sesuai adalah digalakkan untuk lebih cepat berubah. 

Seiring usia,  jika dahulu menerima sedozen donut mahu pun coklat kek besar atau hamper berisi penuh coklat sudah cukup mengembirakan hati sebagai hadiah.  Baik sebagai cenderamata mahupun hadiah hari jadi. 

Mampu menghabiskan ia seorang diri,  namun seiring pengalaman hidup dan pengajaran,  perkara seperti itu tidak lagi diamalkan saya sendiri. 

Cukup sekadar sekotak coklat gelap dengan 99% koko atau sepotong kek coklat atau keju coklat untuk mengucap selamat hari jadi,  saya lebih gembira dengan hadiah sebakul buah atau sayur organik dalam satu bakul hamper hatta satu plastik shopping bag. 

Agak rasa bersalah jika anda memberikan saya coklat dan makanan manis lain yang mahal dan saya kurang menikmatinya sedangkan saya faham anda bermaksud mengembirakan hati saya dan saya pasti ingin sekali menghargainya dan menghabiskan segala hadiah dan cenderahati dari mereka yang menghargai saya. 

Artikel ini saya tulis untuk masa hadapan. 

Agar anda yang menghargai saya dan amat saya hargai memahami bahawa saya suatu waktu dahulu jauh berubah. 

Jika dahulu coklat bermaksud romantik dan paling saya suka, kini saya masih suka coklat. 

Roti coklat,  kek coklat,  coklat gelap dan Brownies. 

Namun saya makin kurang menikmatinya dan saya pasti anda juga ingin menghadiahkan saya sesuatu yang saya suka. 

Cukup saya katakan saya lebih sukakan  buah-buahan berbanding coklat dan kek sebagai hadiah. 

Mungkin jika anda masih ingin kekal sebagai satu cenderahati romantik anda boleh hadiahkan buah dan coklat yang boleh dimakan bersama dan antara kegemaran saya. 

Ingat untuk sesiapa pun yang sukakan diet lebih sihat mereka lebih sukakan dark chocolate dan coklat yang tiada trans fat serta tanpa gula. 

Saya menghargai apa sahaja hadiah dan cenderamata dari anda hatta kek coklat biasa.

Percayalah tiada paksaan dalam memberi.  Saya tetap gembira dengan apa sahaja hadiah dari anda walaupun mungkin saya tidak menikmati ia kerana alergi namun saya tidak mungkin akan mengsia-siakan ia. 

Dari pengalaman setiap insan yang mengeluarkan tenaga dan wang tentu ingin mengembirakan. 

Maka saya hanya inginkan anda akan lebih gembira dengan lebih memahami saya.

Tentu sekali tugas saya jua memahami anda. 

Tidak kira sama ada anda sahabat saya 30 tahun lepas atau baru setahun lepas,  tidak kira apa anda beri atau siapa pun yang berikan saya pasti akan hargai. 


Begitu juga untuk anda yang bakal menjadi sahabat saya pada masa akan datang kerana artikel ini ditulis bukan hanya untuk hari ini juga untuk akan datang. 

Salam kasih sayang dari saya. 

Terima kasih. 





Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...