Isnin, 26 Mac 2018

8 Cara Yang Anda Boleh Cuba Bagi Membantu Masalah Tiroid Terlalu Aktif







Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera.

Antara tajuk yang sering diketengahkan oleh kebanyakan doctor ialah penyakit berkaitan hormone. Doktor Eric Berg, Dr. Axe, Dr. Mercola, Dr Mark Hyman dan pelbagai doctor popular dalam bidang holistic sering menekankan perkaitan hormone dalam kesihatan dan kesimbangan tubuh badan.

Dikatakan terdapat 600 jenis hormone dan 12 gland dalam tubuh manusia. Setiap hormone ini mempunyai perkaitan sendiri. Setiap bahagian tubuh manusia mempunyai PH tertentu yang berlainan antara satu sama lain.

Selain pemakanan, factor persekitaran dan bahan penjagaan diri memberi kesan negative kepada tubuh manusia, malah pengunaan wifi dan internet yang berleluasa turut menyebabkan pelbagai masalah kesihatan kepada manusia walaupun manusia telah menjaga diet dan pemakanan sebaik mungkin. 

Antara isu kesihatan yang paling kerap diutarakan oleh doctor holistic ialah mengenai thyroid atau tiroid. Dikatakan tahun demi tahun isu tiroid semakin meningkat , malah golongan wanita dikatakan hampir 20% mengalami isu ini tidak kira umur, dan golongan. Ini bagi mereka yang di datang membuat ujian dan di diagnose. Bagi yang tidak di diagnose atau tidak pernah membuat ujian mereka sendiri tidak tahu bahawa mereka menderita tiroid.

Antara tanda hypothyroid ialah kulit kering, merasa panas membahang, usus bocor, badan atau suhu badan sentiasa panas, otak lembab, depresi atau kemurungan, masalah usus, sensitive, mudah letih dan penat, terlalu gemuk atau terlalu kurus, pcos dan masalah berkaitan kesuburan.

Berikut 8 Cara Yang Boleh Dijadikan Amalan Bagi Mengatasi Isu atau Masalah kesihatan berkaitan Tiroid

1. Mengamalkan Makanan Memaksimakan Fungsi Tiroid

Makanan terbukti antara penyebab penyakit juga antara penyembuh pelbagai penyakit.  Antara makanan digalakkan untuk fungsi tiroid ialah makanan tinggi omega 3 seperti ikan liar, ikan salmon liar, minyak ikan, rumpai laut, spirulina, lembu yang makan daging atau kambing. Makanan berwarna gelap seperti blackberry, delima merah, juga warna unggu pekat seperti blueberry, terung , keledek unggu dan sebagainya asalkan berwarna gelap kerana lebih gelap warna sesuatu makanan asli lebih tinggi antioksidan. Selain itu dapatkan makanan tinggi vitamin B, Thiamine, B12 dan belajar menikmati caviar.


2. Kekurangan Nutrien Dalam Tubuh

Kekurangan nutrient akibat diet tidak seimbang dan gaya hidup zaman moden juga menjadi punca pelbagai penyakit zaman moden ini. Rambut nipis, emosi yang sering berubah-ubah, isu metabolism dan masalah kesihatan lain termasuk kesuburan juga timbul akibat kekurangan nutrient. Antar nutrient yang sering dijumpai kurang diamalkan oleh masyarakat moden ialah Vitamin B, iodin, selenium, vitamin D terutama dari cahaya matahari. Warna makanan yang gelap sinonim dengan isu tiroid. Maka pilih makanan yang berwarna gelap seperti blueberry, lobak unggu, keledek unggu dan beras hitam yang kaya pelbagai nutrisi.


3. Herba Adoptegenics

Herba terkenal zaman berzaman sebagai antara remedy penyembuhan dan kesihatan. Antara herba popular ialah Ashwaganda yang terkenal untuk hormone kortisol. Herba rhodiola amat bagus untuk kes depresi atau kemurungan ringan, selain itu ginseng, holy basil atau selasih, ciasandra dan licoris juga amat bagus untuk mereka yang menghadapi isu thyroid.


4. Detoksifikasi Menggunakan Herba Asli

Tubuh manusia kaya dengan toksin sama ada toksin luaran dan toksin luaran. Detok amat penting untuk tubuh. Antara penyebab kecelaruan hormone tiroid dan pelbagai hormone lain termasuk toksin. Maka anda boleh amalkan beberapa herba untuk detoksifikasi seperti kunyit, chilagi, pegaga, milk thistle, chilantra, dandelion, parsley juga saderi. Amalkan herba ini dalam pemakanan anda atau buat jus dengan campuran buah dan sayuran kegemaran anda.


5. Menggunakan Minyak Pati Asli

Minyak pati asli seperti luban atau kemenyan arab, lemon, lavender, thyme dan pelbagai lagi terkenal berkurun lama sebagai salah satu remedi penyembuhan kesihatan dan kecantikan serta awet muda. Pastikan anda memilih minyak pati asli organic dan dilabelkan sebagai dietary supplement. Minyak pati asli amat bagus untuk merawat masalah hormone tiriod. Anda boleh hidu, sapu ditubuh atau menggunakan minyak pati tertentu (tidak semua minyak pati selamat untuk dimakan) sebagai tambahan dalam makanan anda. Anda boleh mendapatkan minyak pati asli jenama Young Living Essentials Oils dengan whatapss atau hubungi Khadeeja di 016 276 2636.


6. Cendawan Perubatan

Cendawan adalah makanan kesihatan dan ubat dalam perubatan cina dan suku kaum asli di dunia ini. Dikalangan kaum asli di Malaysia cendawan kurap harimau terkenal sebagai ubat kanser payudara. Dalam bidang kesihatan dan penyembuhan semulajadi dan holistic, cendawan juga merupakan makanan kesihatan dan pengubatan. Antara cendawan yang disyorkan diamalkan oleh individu yang menghadapi isu tiroid ialah cendawan reishi yang juga dikenali sebagai mushroom of immortality, cordyceps, lion mane, shitake, chaga dan pelbagai fungus. Buat sup cendawan atau tambah cendawan ini dalam sup atau bubur kegemaran anda atau jadikan ia sayur campuran dalam sayur kegemaran anda.


7. Probiotik

Masyarakat zaman moden kehilangan banyak probiotik atau bakteria baik dalam tubuh. Amalan antibiotic, steroid dan pelbagai makanan yang memusnahkan bakteria baik ini termasuk air paip yang tinggi klorin menyebabkan pelbagai masalah usus dan penghadaman. Tambah probiotik dalam diet anda terutama jika anda menghadapi isu hypertiroid. Makanan kaya probiotik seperti kefir, kambucha, kimchi, miso sup, nato, tempoyak, budu, cencalok, tapai, sayur jeruk, temped an yogurt adalah antara makanan yang digalakkan dalam pemakanan seharian. Kurangkan makanan proses yang tinggi gula.


8. Makan Lebih Lemak Baik, Seimbangkan Karbohidrat dan protein

Lemak baik amat bagus untuk tubuh. Contoh lemak baik ialah santan, minyak sapi, minyak zaitun, mentega, telur, ikan salmon, minyak kelapa, susu segar dari lembu yang makan rumput, avocado dan pelbagai jenis lemak baik lagi. Amalkan lebih lemak baik dalam pemakanan, kurangkan karbohidrat terutama karbohidrat proses, anda boleh belajar menikmati beras tercambah atau produk bijirin tercambah sihat yang lain.
                                                     

Dengan mengamalkan diet yang tepat serta perubatan berpandukan pakar perubatan mengenai hormone tiroid dan penyakit tiroid.  Penyembuhan isu tiroid akan lebih mudah dan menyenangkan. Penyakit hari ini bukan sahaja akibat dari pemakanan, malah juga dari udara dan alam sekitar serta stress yang sering terbentuk dalam jiwa dan tubuh anda.


Selamat mencuba 8 cara yang anda boleh cuba untuk mengatasi isu Tiroid terlalu aktif, yang diubah suai dari video oleh Dr.Axe ini khas untuk anda yang mengalami isu hypertiriod.


Terima kasih.




Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...