Isnin, 29 Januari 2018

Asyik Cheat Menu dan Cheat Day Akhirnya Ekzema Datang Kembali


sekali anda langgar pantang dan tiada apa terjadi, anda akan terus langgar pantang lagi
Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera.

Sembuh dari Ekzema atau berakhirnya perjalanan Topical Steroid Withdrawal (TSW) bukan bermaksud anda boleh menikmati apa sahaja makanan bermaharaja lela.

Sekali anda langgar pantang dan tiada apa berlaku, kegatalan atau bintik mahu pun alahan tidak timbul, maka anda terus langgar dan makan sesuka hati anda.

Makan sahaja seafood, MSG, sayur disembur racun, ayam dan telur hormon, makanan manis, alhamdulillah ekzema mahu pun alahan tidak kembali. Anda sedar dan tahu kesan sampingan makanan tersebut terhadap kesihatan, namun nafsu anda sukar dilawan.

Niat di hati ingin menjaga pemakanan, namun insan sekeliling yang enak menikmati dan bergembira makan-makan dan bersukaria diluar, maka anda juga turut serta.

Kini setelah 2 tahun pulih dari ekzema dan menikmati apa sahaja makanan tanpa pantang, akhirnya kesan sampingan meninggalkan pantang dan tidak menjaga pantang larang makanan mula menjelma.

Berbeza di usia remaja, ketika sembuh ekzema atau penyakit alahan. Anda boleh bersuka ria dari 5 ke 10 tahun tanpa penyakit ekzema atau alahan kembali lagi. Namun ia tidak begitu untuk mereka di usia awal 30 an, apatah lagi jika anda berusia hujung dan awal 40 an.

dari hari kehari pemakanan kembali ke tidak sihat


Pesakit berusia 50 an lebih awal menunjukkan tanda jika melanggar pantang larang dan lebih sukar sembuh jika tidak menjaga pemakanan dan diet dengan ketat.

Pemakanan, barangan penjagaan diri dan barangan kelengkapan harian rumah dari pencuci simen dan sebagainya adalah antara faktor yang menyebabkan pelbagai penyakit kembali lagi.

Malah selain pemakanan, corak tidur, stress, udara termasuk asap dari kenderaan juga asap rokok turut menyebabkan kelemahan sistem imun sekaligus menyebabkan penyakit anda kembali.

Ini bukan sahaja terpakai kepada ekzema sahaja, malah asma, gout, kanser dan pelbagai penyakit autoimun lain.

Sembuh dari kanser bukan bermaksud penyakit kanser tidak akan kembali, ada ubat atau penawar yang anda makan sekadar mengandungi antioksidan yang tinggi namun tidak terus membunuh sel kanser dalam tubuh.

Malah dikatakan bahawa setiap tubuh manusia mempunyai sel kanser tersendiri. Ia sama ada sel kanser itu terus membiak atau berkembang seiring cara anda mengawal emosi, pemakanan, stress dan penggunaan bahan kimia dalam kehidupan harian anda termasuk udara yang anda hirup setiap masa.

Melihat cara hidup dan pemakanan, anda sendiri boleh meneka sama ada penyakit anda boleh kembali semula atau tidak.

Malah individu yang tidak pernah terkena alahan sekalipun akan mula mendapat alergi jika memberi tumpuan kepada tubuh sendiri. Namun kebanyakan individu di zaman serba pantas ini lebih mudah membeli ubat alahan atau terus mendapatkan ubat alergi di farmasi atau klinik tanpa sempat berfikir panjang mengenai kesan sampingan dan apa bahan di dalam ubat pil atau krim yang digunakan.

Diri saya sendiri yang pernah melalui pengalaman ekzema atau Topical Steroid Withrawal (pemberhentian steroid) sembuh dalam jangka masa 9 bulan, namun selepas itu diet dan pemakanan saya sendiri semakin teruk dan kembali ke sebelumnya. Kembali sekali sekala menikmati ayam biasa yang berhormon, makanan laut, makanan manis, makanan bergoreng yang banyak termasuk makanan yang mempunyai trans fat.

Gaya hidup yang sentiasa menikmati makanan diluar bersama keluarga dan rakan-rakan yang rajin belanja dan memberi hadiah, menyebabkan azam untuk menikmati makanan sihat dan fokus sebenar untuk makan 'real food' sentiasa kecundang.

Berjaya membeli makanan versi sihat dari budget diri sendiri namun makanan versi tidak sihat sering diberi percuma dan tentu sahaja sebagai manusia yang agak lemah dengan nafsu sendiri walaupun tahu kesan sampingan akan datang saya menikmati bukan sedikit. Itu kesan sampingan makanan bukan 'real food' yang akan menyebabkan ketagihan dan menyebabkan anda terus makan dan makan tanpa sedar berketul-ketul atau berbungkus makanan tidak sihat itu anda nikmati.

Dua tahun mengamalkan diet tidak sihat akhirnya ekzema saya kembali lagi di kaki. Dari sebesar bintik jerawat ia makin membesar kerana saya tidak ambil peduli dan makin membesar.

Sayang sekali ketika masih membesar ini, saya masih kusyuk menikmati makanan luar yang tidak sihat.

Sedang bersungguh mengumpul semangat (sedangkan baru menghabiskan satu tin biskut mentega dan biskut wafer coklat yang enak), impian dan azam sedang digilap untuk kembali menjaga pemakanan.

Saya melihat sendiri perbezaan kulit di wajah akibat tidak menjaga pemakanan dan alahan ekzema yang semakin membesar.

Maka semakin sedarlah saya bahawa usia saya bukan remaja atau dua puluhan lagi. Saya tidak boleh terus mengikut nafsu saya yang kuat makan dan sekali makan berbekas dan berpeket serta berbotol seperti 3 tahun dahulu yang lansung tidak meninggalkan kesan kepada tubuh.

Mengambil semangat dan kekuatan kembali, nasihat saya kepada anda yang masih melalui Topical Steroid Withdrawal atau anda yang telah sembuh, sila pastikan jangan mengikuti stail saya. Sekali anda menikmati makanan 'tiruan' enak diluar, sukar untuk anda berhenti.

Sekali anda melanggar pantang sukar untuk anda terus berhenti kecuali dengan keazaman yang betul-betul kuat. Maka dinasihatkan, jangan mulakan ia.


Doakan saya kembali mengamalkan diet sihat dan ekzema saya segera sembuh kembali. Doakan juga setelah sembuh saya kekal dengan prinsip dan pemakanan sihat yang berterusan. Anda perlu berada dalam kalangan yang menjaga pemakanan untuk kekal dengan prinsip dan perjuangan anda agar anda tidak asyik terpesong dari sasaran.


Terima kasih.








Tiada ulasan:

It's Me

Foto saya

BLOGPRENEUR.  

Pencinta,  penjual dan penghasil produk dari bahan Semulajadi. 

Pengalaman perbankan, insurans & takaful. 

Sedang berusaha mengamalkan diet lebih sihat dan ilmu dalam pemakanan serta kesihatan juga keusahawanan. 

Founder Crunchy Flakes by QK,  Original Body Scrub, Hair Gone, Carboness Powder & BLACK SCRUB. 

Sebarang pertanyaan atau jalinan kerjasama sila email ke

qisyakhadeeja@gmail.com


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...