Ahad, 12 Februari 2017

Mula Aktif di Facebook


Imej pertama Qisya Khadeeja di Google yang kini berusia 4 tahun lebih
Assalammualaikum dan salam sejahtera. 

Seiring perjalanan saya dalam dunia blogging. 

Cinta saya dalam bidang media sosial semakin mendalam. 

Merupakan follower kepada Puan Ainon Mohd,  di Facebook,  saya mengakui ilmu disampaikan beliau mula mempengaruhi saya. 

Antara galakkan  beliau ialah mula menulis status Facebook berkualiti dan membina tribe. 

Saya mengikuti beliau semenjak 2 tahun lalu. 

Tahun 2017 ini saya mula belajar menggunakan Facebook sebagai antara medium tempat saya berkongsi maklumat dan membina 'tribe'. 

Tribe di perkenalkan oleh Seth Godin. 

Seth Godin khabarnya hanya memfokuskan penulisan Blog. Sehingga kini beliau menulis hampir 7000 artikel. 

Beliau tidak membalas sebarang komen,  Facebook beliau hanya digunakan untuk mempromosikan Blog beliau. 

Kini Seth Godin muncul sebagai antara yang berpengaruh dan mempunyai jutaan folower setia. 

Itulah berkat fokus mendalam Seth Godin pada Blog beliau. 

Status Facebook pertama saya ke arah memberi informasi 
Antara perancangan dan azam baru 2017.

Saya ingin lebih aktif dalam memberi informasi dan berhubung dengan mereka dalam golongan sasaran. 

Maka saya mula berkongsi sedikit informasi di akaun Facebook saya. 

Terlebih dahulu saya menukar gambar profile Facebook saya kepada imej saya di Google. 

Ini adalah antara teknik untuk branding dan positioning. 

Bermula 9 Februari saya berkongsi info mengenai sayur-sayuran di status Facebook saya. 

Status itu mendapat 106 komen dan 33 likes.  

Status sebelumnya mendapat 65 komen dan 36 likes. 

Saya menulis lebih 5 status pada hari yang sama dan waktu yang hampir sama. 

Teknik ini nampaknya berbaloi dan mewujud 'engagement'  yang agak hebat pada hari pertama eksperimen.  Alhamdulillah. 

Dato Norizan bin Sharif sempat singgah dan memberi likes

3 hari saya membuat eksperimen,  semalam saya mengurangkan mengemaskini status Facebook.

Maklumlah semalam ialah hari Sabtu.

Hari agak jarang orang melayari Facebook.

Namun pada waktu malam, saya melihat salah seorang yang berpengaruh dalam sahabat Facebook Puan Ainon Mohd iaitu Dato Norizan bin Sharif yang terkenal dalam program INSKEN mula likes beberapa status dan link perkongsian saya di Facebook.

Dato Norizan yang juga menulis di Blog Nobisha milik beliau adalah antara insan berpengaruh dalam Tribe ABS dan mempunyai ramai follower di Facebook.

Tentu sahaja saya terharu kerana dalam berpuluh ribu folower dan sahabat Facebook beliau,  Dato Norizan masih sempat memilih status Facebook saya untuk di likes.

Untuk info,  engagement di Facebook di kira dari jumlah likes,  komen dan share.

Bukan pada jumlah sahabat Facebook anda.

Ia juga dikira pada golongan sasaran anda.

Pastikan kehadiran anda disedari untuk mewujudkan kehadiran anda di kalangan mereka.

Status saya turut mendapat share untuk 3 hari berturut eksperimen ini di jalankan.

Gambar profile instagram juga selari imej di Google 
Pada hari yang sama saya menukar gambar profile di Facebook,  saya turut menukarkan gambar profile saya di instagram.

Ini adalah untuk memastikan imej ini selari seperti apa yang saya baca dan pelajari.

Untuk medan sosial seterusnya seperti Twitter dan linkedln saya juga akan menggunakan gambar atau imej yang sama untuk memudahkan imej branding dan positioning.

Saya akan berkongsi pengalaman seterusnya di dalam artikel akan datang.

Terima kasih atas kesudian anda menjadi pembaca  dan follower tetap Blog ini.

Semoga artikel ini memberi anda motivasi untuk memikir perkara positif mengenai media sosial.

Terima kasih.





Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...