Sabtu, 20 Oktober 2018

14 KHASIAT & KEBAIKAN BAOBAB, SI POHON DAN BUAH MASA HADAPAN


Serbuk Baobab kini dijual di Malaysia, sila pastikan anda memilih tanpa campuran gula

Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera.

Kekurangan vitamin C sentiasa diwar-warkan terutama dikalangan perokok dan perokok pasif. Malah kekurangan vitamin C juga antara punca perlbagai permasalahan kesihatan.

Selain buah oren, buah kiwi atau buah jambu batu yang tinggi vitamin C, buah Baobab atau serbuk buah baobab adalah buah yang tinggi kandungan vitamin C dan amat bagus untuk kesihatan, lebih-lebih lagi bagi individu yang tinggal dikawasan perindustrian atau dipenuhi dengan pelbagai kenderaan terutama di bandar-bandar besar.


pastikan anda memilih serbuk baobab, 100% tanpa gula, perasa tambahan, pewarna dan pengawet
Tumbuh dan hidup subur serta terkenal di Afrika dan Sudan, Baobab turut dikenali sebagai pokok kehidupan . Baobab juga boleh didapati di Australia dan negara Timur Tengah.

Pokok Baobab terkenal sebagai pokok yang panjang usianya, sehingga boleh hidup ratus ke ribu tahun. Ada pendapat mengatakan pokok baobab boleh hidup sehingga 2 ribu tahun.


Berikut adalah  14 Info berserta Khasiat dan Kebaikan Baobab untuk kesihatan untuk rujukan kita bersama .

1. Terkenal sebagai pohon masa hadapan dan berusia ratusan tahun, baobab telah diamalkan berkurun lama sebagai makanan kesihatan di Africa dan Sudan.

2. Jika anda mencari produk supplement asli yang tinggi vitamin C, serta terkenal untuk kecantikan kulit dan awet muda anda boleh mencuba serbuk baobab. Baobab dikatakan mengandungi 15x ganda vitamin C dari buah delima.

3. Baobab juga mengandungi 5x lebih banyak kalium dari pisang, tidak lupa juga kandungan potasium yang tinggi dalam baobab amat bagus untuk kesihatan tubuh terutama golongan tua dan menghadapi masalah kesihatan.

4. Baobab juga mempunyai 3 kali ganda antioksidan dari blueberry. Sekaligus pilihan yang baik untuk mereka yang sering terdedah kepada radikal bebas. Antioksidan terkenal dalam melawan radikal bebas dalam tubuh.

5. Bagi mereka yang sukar untuk minum susu, anda boleh mendapatkan kandugan kalsium dari baobab yang dikatakan mengandungi 3 kali ganda kandungan kalsium berbanding susu.

6. Baobab juga tinggi serat, mengandungi pectin dan 8 jenis asid amino yang penting dalam diet seharian.

7. Kandungan serat yang tinggi didalam baobab bertindak sebagai prebiotik, makanan bagi probiotik yang bagus untuk kesihatan usus. Kesihatan usus sering menjadi isu utama bagi mereka yang menghadapi penyakit autoimun.

8. Dua pertiga serat dalam baobab adalah serat larut dan yang ketiga tidak larut sekaligus menjadikan baobab prebiotik yang kuat dan mudah diserap sekaligus memanfaat nutrien lebih cepat dan mudah.

9. Istimewanya baobab walaupun dalam serbuk kering, ia kekal tinggi kandungan vitamin c tidak seperti makanan, sayur atau buah lain yang dijemur kering. Buah baobab satu-satunya buah didunia yang kering secara semulajadi dibawah cahaya matahari dalam anggaran enam bulan. Inilah keistimewaan buah baobab yang tidak terdapat pada tumbuhan lain.

10. Kandungan potasium didalam baobab ialah 4 kali ganda berbanding pisang. Baobab juga turut mengandungi fosforus dan protein. Selain itu kandungan baobab selain mengatasi buah delima ia turut mengatasi oren sebanyak 10 kali ganda vitamin C.

11. Kandungan baobab termasuk zink, thiamine ,lysine, zat besi dan mangan.

12. Paling istimewa kandungan magnesium dalam baobab lebih 5 kali ganda dari buah alpukat atau avocado menjadikan buah baobab cukup keperluan pelbagai vitamin dan galian untuk tubuh bagi golongan yang sering mengabaikan pemakanan sihat dalam kehidupan.

13. Terdapat sebatian antiradang atau anti inflamasi didalam baobab sekaligus membantu mereka yang mengalami luka dan kecederaan, serta sakit perut, lutut mahu pun sendi. Sumber antiradang ini turut membantu dalam pernafasan sekaligus baobab sesuai diamalkan oleh mereka yang asma atau ada isu kesihatan paru-paru.

14. Pelbagai lagi manfaat baobab termasuk mengurangkan risiko tekanan darah dan strok termasuk serangan jantung.

15. Jika anda mencari supplement kesihatan atau bahan asli untuk memudahkan pembuangan najis anda boleh mencuba serbuk baobab ini. Serbuk baobab ini boleh diamalkan oleh semua golongan termasuk kanak-kanak dan golongan emas.


Anda digalakkan mendapatkan serbuk baobab 100% asli tanpa gula, tanpa pengawet, tanpa pewarna atau penambah rasa.

Semoga artikel ini memberi manfaat untuk anda.


Terima kasih.




Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...