Khamis, 5 April 2018

7 CARA MENINGKATKAN HORMON TESTOSTERON SECARA SEMULAJADI YANG ANDA BOLEH CUBA


7 cara semulajadi yang boleh anda amalkan untuk meningkatkan hormon testosteron




Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera.

Hormon adalah isu yang semakin diambil berat oleh kebanyakan individu yang mendalami mengenai ilmu perubatan dan tubuh. Semakin ramai doctor yang menerangkan sesuatu penyakit turut berkaitan dengan hormon. Terdapat pelbagai jenis hormon didalam tubuh manusia dan dikatakan ia lebih 600 jenis hormon.

Kecelaruan hormon dan hormon tidak stabil sering kali dikaitkan dengan penyakit yang dihidapi oleh pelbagai individu termasuk stress atau tekanan juga sukar tidur. Malah penyakit mengenai kesuburan dan kedutan turut berkait dengan hormon. Itu antara alasan kuat mengapa anda berjumpa dengan individu 30 an tetapi seperti 50 an, juga individu 50 an seperti 30 an. Ini kerana perkaitan hormon, pemikiran, cara hidup juga persekitaran.

Antara hormon yang sering dibincangkan oleh kebanyakan doktor dan ilmuwan kesihatan ialah hormon testosterone. Hormon testosterone bukan sahaja berkait dengan kulit, ‘awet muda’ dan kesihatan malah ia juga berkait rapat dengan kesihatan.

Semakin berusia seorang individu, semakin menurun hormon testosteron, tidak seperti ketika remaja dan muda belia, hormone testosterone meningkat ketika itu.

Bagi individu yang menghadapi isu Hormon Testosteron yang rendah dan ingin mengatasi masalah isu hormone testosterone ini anda boleh mencuba cara semulajadi yang insyaallah tidak meninggalkan kesan sampingan buruk terhadap tubuh berbanding hormone gantian.

Menurut Dr. Eric Berg didalam video yang dikongsikan oleh beliau di saluran youtube beliau, menggamalkan hormone gantian akan menyebabkan ‘pemberhentian kerja gland’ yang merembeskan hormone. Dengan bahasa mudah faham sebagai masyarakat umum, apabila kerja ‘gland’ diambil alih oleh hormon gantian, ‘gland’ ini akan merajuk dan berhenti bekerja, sekaligus akan lebih memburukkan keadaan atau pengantungan berterusan kepada hormon gantian. Bagi mengelakkan ‘gland’ merajuk lebih baik bagi mereka yang menghadapi isu ini untuk belajar dari mula bagaimana meningkatkan hormon testosterone secara semulajadi.

Di bawah ini dikongsikan 7 CARA SEMULAJADI BAGI MENINGKATKAN HORMON TESTOSTERON BAGI MEREKA YANG MENGHADAPI ISU HORMON TESTOSTERONE RENDAH.


1. Berpuasa atau Interminate Fasting

Berpuasa atau intermite fasting dikatakan mampu meningkatkan hormone testosterone sehingga 400%. Ia cara paling mudah dan berkesan dalam meningkatkan hormon testosterone. Maka berpuasalah. Umat Islam digalakkan berpuasa sunat Isnin dan Khamis juga puasa hari putih iaitu pada 13, 14 dan 15 bulan hijrah selain berpuasa sebulan di bulan Ramadhan.

2. Pemakanan Sihat dan Semulajadi
Pemakanan sihat dan asli bukan sahaja hangat dibincangkan di dunia kesihatan malah telah lama diajar oleh Islam sendiri betapa makanan baik itu penting. Ia bukan sahaja halal malah toyyib dengan kata lain tidak membahayakan kesihatan kecuali dalam keadaan darurat. Dengan kata lain apa bila ada pilihan yang sihat didepan mata berbanding pilihan tidak sihat, ia bukan darurat untuk memilih yang tidak sihat. Maka tidak hairanlah mengapa cendikiawan mengatakan bahawa zaman ini , sihat itu jihad.

Pilih pemakanan sihat dan kurangkan karbohidrat terutama karbohidrat proses, jumlah protein yang mencukupi, kurangkan gula proses.

Ingat nikmati ‘real food’ atau makanan sebenar. Jangan tinggalkan sayur-sayuran terutama sayur-sayuran hijau, amalkan makan buah-buahan setiap hari termasuk buah masam seperti buah limau, mangga dan nenas muda.


3. Tambah makanan mengandungi LEMAK HAIWAN BAIK atau saturated fat

Saturated Fat atau lemak dari haiwan sebelum ini dikatakan lemak tidak baik untuk kesihatan tubuh. Anda harus faham, haiwan yang tinggi pengambilan makanan berunsur hormon, menghasilkan lemak yang tidak bagus. Namun bagi binatang yang menikmati makanan sihat seperti rumput segar yang tumbuh liar menghasilkan lemak yang baik. Lemak kambing biri-biri, lemak dari sendi-sendi tulang binatang seperti kambing, lembu dan ayam yang menikmati rumput dan makanan sihat amatlah bagus untuk kesihatan manusia dan membaik pulih usus sekaligus mengstabilkan hormon termasuk hormon testosteron.


4. Melakukan aktiviti angkat berat atau weight training

Aktiviti angkat berat sering dikatakan boleh menyebabkan Rahim turun dikalangan wanita dan sakit badan atau terseliuh di kalangan lelaki.
Namun berita kesihatan moden hari ini mengatakan bahawa angkat berat dengan cara yang betul membantu menyihatkan tubuh dan menguatkan otot dan tulang.

Anda harus tahu cara sebenar angkat berat dan melakukan senaman dan aktiviti angkat berat bagi mengelakkan risiko seperti Rahim semakin menurun, terseliuh, sakit belakang dan pelbagai kecederaan kecil yang lain.

Mulakan aktiviti angkat berat ringan seperti mengangkat dumbbell ringan sebelum mengangkat barang atau objek lebih berat.

Dengan sering bergerak atau mengangkat berat, tubuh anda akan mudah bekerja dan berfungsi sekaligus membantu meningkatkan hormon testosteron. Jangan terlalu manjakan tubuh anda kecuali anda sedang sakit atau berpantang kerana ketika ini otot dan tubuh anda memang berada dalam keadaan lemah atau cedera.

Aktiviti angkat berat atau weight training ini digalakkan dilakukan dalam 3-5 kali seminggu sahaja berpandukan kesihatan dan tubuh badan anda serta aktiviti angkat berat yang dilakukan. Jika anda ingin meningkatkan hormon testosteron, jangan takut melakukan aktiviti angkat berat dan mula belajar melakukan ia dengan cara yang betul dari sekarang.


5. Menambahkan Omega 3 dalam pemakanan seharian

Omega 3 telah lama diiklankan sebagai sumber vitamin penting untuk tubuh. Belajar nikmati makanan yang tinggi omega 3 kerana kebanyakan makanan moden hari ini tinggi omega 6 dan tidak seimbang kandungan omega 3 sehingga menyebabkan berlaku keradangan dalam tubuh individu sekaligus menyebabkan penyakit lebih mudah hinggap di tubuh.

Antara makanan yang tinggi omega 3 ialah ikan tuna, ikan sardine, kuning telur , badam, bayam, kangkung , susu kambing , ikan salmon liar , yogurt, brokoli, avocado dan banyak lagi.

Kandungan omega 3 yang seimbang membantu menaikkan hormon testosteron.


6. Detoks Hati Anda

Islam mengajar kita menjaga hati dan betapa hati itu ialah sarang penyakit. Terkini berita perubatan mengatakan hati harus dihindarkan dari perasaan marah, dengki dan dukacita untuk sihat. Ini kerana hati merupakan organ ke 2 terbesar di tubuh dan berfungsi dalam mengawal hormon ditubuh.

Hati juga mudah rosak bukan sahaja kerana pemikiran dan emosi individu tetapi kerana factor pemakanan dan persekitaran. Antara cara detoks hati ialah menikmati makanan yang boleh mencuci hati  dan senang didapati seperti ubi bit merah, bawang putih, limau gedang , lobak merah, teh hijau atau matca , sayur-sayuran hijau , alphukat atau avocado , apple, minyak zaitun, brokoli, kobis bunga , lemon, limau nipis, kacang walnut, kobis  dan kunyit.

Hati yang bersih akan membantu hormon yang lebih stabil dan membantu menaikkan hormon testosteron.


7. Dapatkan sinaran matahari mencukupi

Jangan terlalu takut kepada sinaran matahari terutama sinaran matahari pagi. Jangan takut berjemur dipantai dan sunburn kerana kuasa sinaran matahari dan pasir pantai untuk kesihatan telah terbukti amat bagus oleh doktor-doktor semulajadi yang menggalakkan berjalan diatas pasir pantai yang bersih dan berjemur di bawah cahaya matahari di waktu pagi atau petang.

Cahaya matahari membantu mengstabilkan hormon, memberi sinaran vitamin D asli yang amat penting untuk tubuh dan kesihatan. Malah cahaya matahari pagi atau petang turut membantu menaikkan hormon testosteron.

Individu yang sering tertekan atau bersedih digalakkan menikmati sinaran cahaya matahari pagi, kerana sinaran cahaya matahari ini membantu mengurangkan stress dan mengstabilkan hormon. Malah mereka yang sukar tidur dan hamil juga digalakkan menikmati sinaran cahaya matahari pagi atau petang untuk tidur yang lena dan salah satu cara mengatasi isu kesuburan.

Anda yang menghadapi masalah hormon terutama hormon testosteron, sukar tidur, berat badan yang sukar turun dan pelbagai masalah kesihatan lain berkaitan hormon testosteron, boleh mencuba 7 CARA SEMULAJADI UNTUK MENAIKKAN HORMON TESTOSTERON ini.

Terima kasih.







Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...