Isnin, 7 Ogos 2017

Masih Cuba Eat Clean


Antara Menu Cheat Day minggu lepas
Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Benarlah kata orang tua,  apa bila ingin dan berniat sesuatu simpan saja dalam hati.

Apabila sudah berjaya melakukannya barulah anda hebohkan kepada insan lain.

Begitu juga dengan Eat Clean.  Setelah mengemaskini status di instagram,  Facebook dan tentu sahaja Blog.

Sungguh bijak tuhan merencana,  kereta menghadapi kerosakan ketika ingin membeli stok makanan organik dan hari ini saya masih berfikir menu Eat Clean yang perlu saya makan sementara menunggu kereta disiap di baiki.

Berhadapan dengan pelbagai status yang lalu lalang di Facebook,  bahaya terlalu tinggi karbohidrat yang boleh menambah gula dalam tubuh, dan menggalakkan diet kurang nasi atau meninggalkan nasi membuatkan saya gelabah sebentar.

Namun apabila saya tersedar saya perasan,  apabila meninggalkan nasi,  agak mudah diet saya ke laut berbanding menikmati nasi.

Namun itu tidak bermakna makan nasi dalam jumlah yang banyak saya persetujui namun bagi saya cukuplah suku pinggan nasi dan lainnya lebihkan sumber sayur dan protein.

Bagi saya nasi jauh lebih baik dari makanan proses lain kecuali anda berjaya mendapatkan keledek manis Jepun organik sebagai ganti dan dibakar dengan suhu rendah.

Pilihan lain penganti nasib yang mengenyangkan anda boleh cuba jagung atau quinoa.

Kuah asam pedas masakan ibu dan ikan panggang hasil air tangan saya 
Atas alasan tiada roti Sourdough dibeli maka saya hanya menikmati roti gandum dan roti putih jenama Gardenia juga roti sourdough jenama Gardenia. 

Ia,  saya tahu ia roti proses komersial yang masih tinggi bahan tidak bagus untuk tubuh.  Saya tetap menikmati ia, lama tidak makan roti Gardenia rasanya.  Tahun ini saya hanya menikmatinya di rumah kakak saya dan adik lelaki saya dan kini di rumah keluarga saya. 

Tentu sahaja saya akan meletakkan sasaran untuk berhenti menikmati roti ini apabila saya sudah bersiap sedia dengan stok makanan yang sesuai dan lebih sihat. 

Ia saya terpaksa rela menikmati karipap Frozen dan temosa Frozen.  
Realitinya apabila makan makanan bergoreng memang susah untuk berhenti mengunyah. 
Memang sedap.  Tidak cukup karipap,  temosa, keropok lekor dan keropok keping juga kerepek pisang saya nikmati. 

Itu saya benci jika kononnya hanya ingin merasa. Setelah masuk mulut memang tidak sedar sepinggan habis dan di tambah lagi dengan stok baru lebih panas. 

Ia saya ingatkan bercakap sahaja manusia tidak sedar sudah masuk azan waktu solat,  rupanya apabila menikmati makanan enak dan anda telah lama mengawal diri apabila makan memang lagi lupa diri. Fahamlah saya ungkapan itu. 

Ramen Organik kekal saya nikmati apabila malas.  Itulah saya apabila mood tiada. 

Teringat ketika sakit TSW dan ekzema dahulu. 
Pandang makanan tidak sihat pun  tiada selera walaupun  kek coklat atau Brownies. 
Maklumlah berpantang makan dan sakit. 

Kini mentanglah sudah sembuh,  saya semakin sambil lewa. 

Itu akibat apabila lidah sudah terbiasa kembali dengan diet tidak sihat,  sukar meninggalkan habit ini. 

Jika anda masih di dalam segmen diet sihat dan diet ekzema teruskan lah. 

Jangan terikut mereka yang telah sembuh. 

Saya sendiri tengah mencuba kembali ke pangkal jalan untuk menikmati masakan sihat. 

Semalam,  tengah hari saya menikmati nasi putih biasa dan asam pedas masakan ibu saya.. Tentu sekali gula Putih,  garam putih dan perencah HILAL di gunakan untuk menyedapkan masakan. 

Mujur ibu saya turut menambah kacang bendi. 

Saya hanya rajin memasak ikan bakar.  Oleh kerana serbuk kunyit di dapur saya tahu dari campuran bahan lain bukan, 100% kunyit asli maka saya hanya menyapu garam sahaja pada ikan selar segar sebelum membakarnya. 

Ia rupa ikan bakar ini tidak menyelerakan tanpa serbuk kunyit.  Namun setelah di tambah serbuk lada putih organik dan perahan jus limau kasturi ia menjadi lebih enak. 

Ulam pucuk gajus turut di nikmati bersama nasi putih ini. 
Mungkin menu tengah hari saya bukan menu Eat Clean sepenuhnya namun ia bagi saya tetap boleh diterima sebelum betul-betul Eat Clean. 

Petang saya dan keluarga menikmati masakan arab di restoran Arab kegemaran kami. 

Hari ini tentu saya masih berdoa dan ingin berusaha untuk Eat Clean. 

Ketika hari minggu dan bersama keluarga saya agak sukar menolak, bukankah itu detik bersama keluarga. 

Namun jika anda sakit dan mempunyai sakit serta antibodi lemah lebih baik anda jauhkan diri untuk menikmati masakan di luar dan bawa bekalan anda sendiri.  Ini lebih bagus dan selamat. 

Untuk saya,  buat masa ini.  Ini cara saya lebih-lebih lagi tempat Makan Best adalah antara kategori yang di persembahkan di Blog ini. 

Semoga makin banyak restoran dan tempat Makan sihat wujud di Kuantan dan di Malaysia ini. 

Alangkah indah jika ia benar-benar terjadi. 

Tentu lagi indah hari minggu dan makan luar bersama keluarga. 

Salam sayang dari saya. 

Terima kasih kerana terus meminati setiap artikel di Blog ini. 

Terima kasih. 




Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...