Khamis, 31 Ogos 2017

DIET CANDIDA


Diet Candida menggalakkan makanan penapaian seperti tempe dalam pemakanan

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 

Masih dalam bab diet.  
Ini diet yang mungkin masih jarang di dengari iaitu candida diet atau diet candida. 

Diet candida di galakkan di amalkan oleh golongan yang menghadapi 'candida over growth'  atau candida terlebih biak. 

Kebiasaannya mereka yang menghadapi masalah auto imun seperti ring worm,  resdung,  alergi,  asma,  lidah yang punyai tompok putih,  migrain, gout,  keputihan,  masalah hormon tidak seimbang,  lemah tenaga seksual, masalah antibodi yang lemah,  mudah marah, mood cepat berubah dan badan yang penuh angin adalah mereka yang tergolong dalam golongan yang menghadapi masalah candida overgrowth. 

Candida over growth Kebiasaannya dihadapi oleh mereka yang ketagih makanan manis atau manisan. 

Sekali mereka tidak dapat menikmati makanan ini mereka akan menggeletar dan mudah kelaparan serta inginkan sesuatu yang manis untuk mengelakkan ketagihan. 

Jika anda antara golongan yang sukakan minuman dan makanan manis seperti coklat dan air manis kemungkinan anda tergolong dalam golongan yang menghadapi isu candida terlebih biak. 

Selain itu mereka yang kerap menikmati makanan tinggi karbohidrat,  yis dan pengambilan antibiotik yang kerap adalah antara golongan yang berisiko menghadiri isu candida terlebih biak. 

Bagi pesakit asma yang kerap menggunakan inhaler,  wanita yang kerap mengamalkan pil perancang dan mereka yang menghadapi masalah kanser dan kencing manis,  isu candida terlebih biak ini juga sering menghantui golongan ini. 

Antara basic asas diet candida ini ialah 
1. Mengelakkan gula tiruan atau gula proses dan hanya menikmati pemanis Semulajadi seperti madu mentah (raw honey) sebagai pengganti gula atau daun stevia asli (bukan proses). 

2. Selain gula proses,  buah-buahan manis juga harus dielakkan untuk mereka yang mengamalkan diet candida.  Buah kurang manis dan masam dibenarkan.  Antara buah manis yang harus dielakkan termasuk buah tinggi gula seperti betik, manggo,  pisang dan oren atau epal yang manis. Buah masam seperti beri,  lemon,  epal hijau,  oren masam dan sebagainya digalakkan sebagai menu utama. 

3.  Makanan peraman atau melalui proses penapaian yang masam juga antara menu wajib dalam pemakanan.  Antara minuman dan makanan penapaian ialah tempe, tempoyak,  budu,  cencaluk,  Kimchi, miso sup, kefir,  kambucha dan pelbagai lagi.

4. Makanan tinggi karbohidrat proses harus ditinggalkan.  Selain itu makanan yang mengandungi Gluten wajib di tinggalkan untuk fasa pertama diet candida ini.  Antara makanan popular Yang mengandungi Gluten inilah gandum (termasuk gandum penuh dan gandum organik),  Rye, barli dan sebagainya. 

5. Makanan yang mengandungi yis terutama yis komersial juga harus di buang dari diet anda.  Donut,  Pizza,  roti antara makanan yang kaya yis yang tidak bagus untuk penderita isu candida terlebih biak. 

6. Untuk fasa pertama hanya sayur-sayuran steal atau mentah di galakkan.  Terutama sayur-sayuran hijau berdaun.  Sayur-sayuran dalam bentuk ubi-ubian,  berakar,  seperti lobak,  kentang,  jagung,  labu,  ubat bit juga capsicum harus dielakkan dalam fasa pertama. 

7. Untuk protein dan menu utama dalam diet candida digalakkan anda menikmati susu segar mentah seperti susu kambing atau susu lembu.  Paling utama susu kambing.  Amat bagus jika anda mengamalkan kefir susu kambing. 

8. Cuka epal dan minyak kelapa dara adalah antara bahan atau supplement wajib yang harus ada dalam diet candida.  Tambahkan cuka epal dalam minuman dan makanan anda seperti sup dan salad.  Bone broth menu utama yang turut digalakkan dalam diet candida adalah di galakkan ditambah cuka epal atau jus limau.  Minyak kelapa dara juga boleh diminum terus atau di tambah dalam minuman Smoothie hijau pengamal diet candida. 

9. Selain Bone broth dari tulang ayam dan tulang binatang lain termasuk ikan,  anda juga boleh membuat bone broth dari sayur-sayuran yang dibenarkan dalam diet candida. 

10.  Bawang putih mentah juga adalah antara menu wajib dalam diet candida. Ketuk dan cincang bawang putih mentah.  Biarkan selama 10 minit untuk pengeluaran Alicin kemudian nikmati bawang putih mentah ini sebagai ulam dengan nasi atau sup,  atau makan sahaja ia sebagai Supplements tunggal. 

Diet candida ini seperti diet lain. Perlukan pembacaan dan pemahaman yang panjang. 

Terlalu banyak lagi pantang larang dan jenis makanan sebenar yang harus diambil dan dielakkan.

Penulisan ini adalah asas untuk diet candida sahaja. 

Diet candida antara diet paling sihat untuk diamalkan dan bagus diamalkan oleh sesiapa sahaja. 

Ramai pesakit diabetes,  kanser dan auto imun lain sembuh hanya dengan mengamalkan diet candida ini. 

Selamat Mencuba diet candida bagi anda yang ingin mencuba diet candida ini. 

Terima kasih. 





Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...