Ahad, 4 Oktober 2015

DIET HARI CUTI

di hari cuti dan berehat di rumah , lebih mudah untuk anda menjaga diet

Ketika hari cuti dan berehat di rumah adalah waktu yang tepat untuk memerhati setiap makanan yang masuk ke perut anda.

Sesungguhnya segala pemakanan yang kita amalkan hari ini pasti akan membawa kesan langsung dan jangka panjang kepada tubuh kita pada masa akan datang.

Dengan limpahan segala makanan yang terdapat di Malaysia , ramai kawan-kawan dan kaum keluarga sentiasa bermurah hati membeli pelbagai jenis makanan dan produk segera yang sebenarnya lebih banyak mendatangkan keburukan dan kebaikan kepada tubuh walau rasa makanan dan produk segera itu jauh lebih sedap dan enak serta berbau wangi dari makanan dan produk yang lebih semulajadi.

Pernahkah anda meletakkan garis permulaan untuk menamatkan menikmati makanan segera atau sekurang-kurangnya mengurangkan hampir 50% makanan segera atau produk proses dalam menu dan diet harian anda?.

Ada antara anda yang meletakkan usia 30 tahun untuk berhenti menikmati makanan segera. Anda juga yang meletakkan usia 25 tahun untuk perlahan-lahan mengurangi tabiat pemakanan segera dan makanan proses dalam diet harian mereka.

Tetapi perkara ini amat sukar terutama bagi mereka yang baru memegang duit. Masih muda, dan berkerjaya. Bila merasai gaji mewah dan pendapatan yang lebih berbanding zaman belajar dahulu, ketika ini masa untuk merasai segala makanan dan restoran mewah yang sentiasa mereka lihat dan idamkan ketika zaman di pengajian tinggi dahulu atau zaman ketika terpaksa mencatu selera masing-masing.

Ia, mungkin betul pendapat dan selera anda. Teruskan sahaja, tetapi pastikan berpada-pada. Sekurang-kurangnya pastikan ada satu hari dalam seminggu tubuh anda bebas dari sebarang makanan segera dan proses dan di perkaya dengan buah-buahan dan jus segar.

Jika dalam satu minggu 6 hari diet anda dipenuhi dengan pelbagai menu dan makanan kegemaran yang lebih banyak kandungan kimia dan toksid, mungkin tiba masa untuk hari minggu anda di penuhi dengan makanan vegetarian yang kaya dengan sayur dan buah-buahan serta gantikan minuman isotonik kegemaran anda dengan jus buah-buahan segar benar-benar asli dari buah kegemaran anda.

BUAT JUS BUAH-BUAHAN KEGEMARAN ANDA SENDIRI TANPA CAMPURAN GULA SEBOLEH-BOLEHNYA. MUNGKIN TIBA MASA UNTUK ANDA BELAJAR MENGGUNAKAN SLOW JUICER . 

SAYA BERKONGSI DENGAN ANDA DALAM ARTIKEL INI MENGENAI SLOW JUICER YANG SAYA GUNAKAN BEZA SLOW JUICER DAN BLENDER . DI BLOG TERBARU SAYA.

Jangan bermalas-malasan menjaga tubuh anda. Kerana tubuh anda satu-satunya yang akan anda gunakan seumur hidup anda.

SAYANGI DIRI ANDA , DENGAN MENYAYANGI TUBUH ANDA.

Terima kasih.


2 ulasan:

Siti Yang Menaip berkata...

mula untuk aware benda yang diambil masuk perut..
sedapnya kadang tu sekejap je.. kat mulut.. tapi efek dalam badan..

qisya khadeeja berkata...

Betul tu.. Atleast sikit-sikit. Bagus siti, teruskan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...