Khamis, 9 Januari 2020

BERMULANYA ERA DIGITAL DAN BLOCKCHAIN






Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera.

Dalam artikel sebelum ini, kita mengetahui bahawa bagaimana sesuatu perkara  baru di terima, kemudian teknologi baru juga diterima apabila ramai yang menggunakannya dan kemudian ia bertukar menjadi kebiasaan dan gaya hidup.

Seperti contoh membasuh pakaian.

1  1. Mulanya membasuh pakaian di sungai ( basuh ramai-ramai, jalan kaki jauh ke sungai bawa baju yang ingin dibasuh, dah basuh tiba-tiba hujan di tengah jalan, belum campur di ganggu budak nakal dan sebagainya).

  2. Tukar ke membasuh pakaian dirumah. Namun mengambil banyak waktu dan meletihkan. Jika anak sepuluh orang, berjam habis waktu membasuh pakaian sahaja.


    3. Teknologi mesin pencuci pakaian muncul. Ketika ini separa automatic. Kena keluarkan baju untuk di spin, isi air sendiri dan pastikan air tidak melimpah ruah, tukar pula air kepada bilasan dengan kata lain harus di kawal setia jika terlupa air paip mungkin melimpah dan menambah kerja lain mengemop air.

   4. Mesin pencuci pakaian separa automatic di tukar kepada sepenuhnya automatic. Tak perlu susah-susah buka tutup air, keluarkan baju untuk di masukkan ke bahagian kering kemudian keluarkan balik untuk dibilas. Semua seratus peratus automatic. Sedar-sedar kain sudah kering dan sedia dijemur.



Bagaimana teknologi mesin basuh ini diterima?. Kerana ia menyenangkan. Memudahkan dan mewujudkan pengalaman penggunaan yang menyeronokkan sekaligus menyelesaikan masalah sistem sebelumnya. Hari ini kita boleh lihat disetiap rumah pasti ada mesin basuh walaupun rumah setinggan sekalipun.


Teknologi yang berlaku atau inovasi yang berlaku melibatkan 2 perkara iaitu pengalaman dan perasaan kita menggunakan benda tersebut.

Dalam dunia teknologi korporat 2 perkara penting ini ialah :-

UX – User Experience

UI- User interface



Apa sahaja pengalaman buruk seperti kena berjalan jauh ke sungai membasuh baju akhirnya ditukar kepada pengalaman yang lebih manis membasuh baju di rumah menggunakan mesin basuh automatic.


Begitu juga pengalaman buruk menggunakan telefon bimbit yang mempunyai kad memori kecil akhirnya ditukarkan kepada telefon pintar yang bukan sahaja boleh menghubungkan kepada jaringan internet malah menjadi ganti kepada kamera. Manusia tidak perlu lagi membawa kamera bercuti cukup telefon pintar sahaja yang boleh menggantikan apa sahaja. Dari menggantikan computer untuk menghantar email sehingga mengantikan kamera untuk mendapatkan gambar yang cantik.

Pengalaman buruk yang menghasilkan gambar kabur, tidak jelas, tidak lawa. Akhirnya mewujudkan aplikasi untuk mencantikkan gambar. Kemudian teknologi Artificial Inteligience / kecerdikan buatan muncul. Pengguna telefon pintar yang menggunakan teknologi AI ini tidak lagi komplen mengenai gambar. Segalanya terletak jelas. Gambar yang cantik walaupun diambil oleh budak tadika. Kaki yang pendek terlihat panjang, kulit yang kusam terlihat cerah dan badan yang gemuk terlihat kurus. Itulah kuasa teknologi AI, tidak perlu susah-susah untuk edit menggunakan aplikasi dalam telefon bimbit lagi. Semua telah sedia ada dan menjimatkan masa. Paling utama gambar yang dihasilkan cukup memuaskan hati.



Seterusnya pengalaman buruk bagi mereka yang kerap keluar bandar termasuk pelancong yang menggunakan teksi. 10 Tahun dahulu kita tahu manusia di seluruh dunia menggunakan teksi atau bas.


Seiring teknologi blockhain muncul UBER, GRAB, MAXIM, MYCAR, MYTAXI dan pelbagai lagi menggantikan perkhidmatan taxi ini. Masalah dan pengalaman pahit menggunakan perkhidmatan teksi, akhirnya mewujudkan UBER yang kini lebih dikenali dengan nama GRAB di Malaysia.


Perkhidmatan GRAB / UBER  amat memudahkan dan menyelesaikan isu ini. Penumpang tidak perlu tunggu lama, datang khas ke tempat mereka. Harga di beritahu dari awal, maklumat pemandu, termasuk jenis kereta yang bakal dinaiki. Malah segala review mengenai pemandu yang bakal dipilih turut terpapar jelas di aplikasi GRAB yang boleh dimuat naik dalam telefon pintar pada bila-bila masa.


Kuasa teknologi perisian, aplikasi dan blockchain ini yang digabungkan dengan teknologi AI akhirnya terus diterima pakai masyarakat dunia kerana memberikan pengalaman menyeronokkan. Manusia tidak kisah lagi perlu membayar asalkan mereka gembira dengan pengalaman yang diberikan pada mereka.


Dari sekadar perkhidmatan kereta menggantikan teksi, GRAB kini turut menambah perkhidmatan GRAB FOOD, GRABPAY dan pelbagai lagi. Malah pelanggan dan aplikasi GRAB terus bertambah muat turun hari demi hari di seluruh dunia.


Itu baru GRAB. Kewujudan portal beli belah online dan mall online yang besar dan terkenal di seluruh dunia seperti Lazada dan shopee, turut memusnahkan kewujudan kedai fizikal.


Portal beli belah shopee dan lazada memberikan pengalaman yang menyeronokkan kepada pelanggan mereka. Pelanggan boleh melihat perbezaan harga yang amat jelas berbanding membeli secara fizikal di luar.

Banyak yang dapat dijimatkan oleh pelanggan juga penjual yang menggunakan portal beli belah online ini. Harga produk jauh murah dari pasaran contoh nestle, dapat mengurangkan kos pekerja kos orang tengah.

Dahulu hanya sedikit manusia yang membeli belah dalam talian. Kini jual beli semua berlaku dalam talian, malah restoran dan kedai makan juga turut mengiklankan perniagaan mereka secara online. Suri rumah juga berniaga secara online melalui perkhidmatan COD (caj on delivery) di group whatapp dan telegram termasuk membuka kedai online sendiri di shopee. Hari ini di shopee Mall, terlihat jelas biskut dan roti di jual di shopee termasuk buah-buahan dan barangan dapur. Sepuluh tahun dahulu pasti tiada yang terfikir, ikan, udang barangan basah boleh dijual secara online dalam group wasap dan telegram. Malah tiada yang boleh membayangkan berpuluh group whatapp diwujudkan dari group kesihatan sehingga group beli belah.

Teknologi yang cuba dirungkaikan ketika ini ialah teknologi robotic yang akhirnya sampai kepada teknologi blockchain dan artificial inteligience.

Berdasarkan setiap pengalaman hidup, bagi menyelesaikan masalah sejagat atau manusia lahirlah uber mengantikan teksi. Teksi sudah bagus, namun uber lagi bagus. Manusia zaman sekarang tidak kisah untuk membayar lebih untuk teknologi. Begitu juga dengan grab food dan pelbagai benda yang memudahkan lagi contohnya e wallet. Semua ini digunakan dalam satu aplikasi bagi memudahkan pengguna itu sendiri. Seperti mana mudahnya perbankan elektronik. Pelanggan bank tidak perlu susah-susah ke ATM machine untuk melihat baki, gaji sudah masuk atau tidak. Semua boleh diketahui secara online dan satu klik sahaja. Dari pembayaran, deposit, pindahan wang semua berlaku secara atas talian. Beginilah teknologi mengambil alih kehidupan.

Sebagaimana anda melihat teknologi perbankan dan kewangan atas talian. Membeli belah atas talian. Menyambung siratulrahim atas talian. Begitulah yang diramalkan pada masa akan datang dimana duit itu sendiri atas talian.

Bank digital akan mengantikan bank fizikal pada hari ini. Duit fizikal atau fiat akan digantikan dengan duit digital atau mata wang digital. Setiap urus niaga perlahan-lahan akan bertukar digital. Teknologi blockchain dan AI akan terus berkembang pesat dan cryptocurrency / mata wang digital akan mengambil alih kedudukan wang fiat / kertas seperti mana wang kertas hari ini mengambil alih penggunaan jongkong timah yang asalnya bermula dari sistem barter beribu tahun dahulu.

Kita akan kembali menyoroti sejarah mata wang yang juga lahir dari pengalaman buruk sistem barter dan sebagainya selepas artikel ini.

Diharapkan artikel ini memberi anda sedikit sebanyak bayangan, bagaimana teknologi blockchain dan ARTIFICIAL INTELIGIENCE juga crypto currency ini bakal mengubah dunia dan digunakan oleh seluruh dunia dalam dekad akan datang.

Terima kasih.

Disclaimer :- Adalah ditegaskan disini, artikel ini adalah mengikut pandangan dan pemahaman penulis. Penulis tidak bertanggung jawab diatas salah faham atau keputusan yang dibuat oleh pembaca atas ulasan dan artikel ini.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...