Khamis, 16 Januari 2020

BERITA PERKEMBANGAN BLOCKCHAIN, TEKNOLOGI AI & CRYPTOCURRENCY DI MALAYSIA




Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera.

Sebelum kita teruskan dengan lebih mendalam mengenai BLOCKCHAIN, ARTIFICIAL INTELLIGENCE & CRYPTOCURRENCY.

Tentu anda yang pernah mendengar mengenai blockchain dan cryptocurrency tahu bahawa diseluruh dunia kini, mata wang digital, teknologi blockchain dan Artificial Intelligence ( kecerdikan buatan) semakin diterima dan diguna pakai. Setiap hari pasti akan ada berita dan info terbaru yang berlaku diseluruh dunia mengenai mata wang digital atau kripto ini termasuk dalam teknologi blockchain dan AI.


Kita hanya perlu google untuk tahu maklumat dan berita terkini seluruh dunia mengenai blockchain,  mata wang digital dan teknologi AI. Semua hanya di jari anda, asalkan ada perkhidmatan internet segala carian dan info hanya di hujung jari.

Mari kita lihat antara berita teknologi dan perkembangan blockchain, Artificial Intelligence (kecerdikan buatan) dan Mata wang digital di Malaysia yang saya perolehi di internet untuk tatapan dan info ringkas anda.


1.
dari portal Malaysiakini - MALAYSIA KAJI PERKENAL DASAR NASIONAL PENGGUNAAN AI (ARTIFICIAL INTELLIGENCE)

2 .
BANK DI MALAYSIA BERSIAP SEDIA UNTUK TEKNOLOGI FINTECH


3.
Teknologi Kecerdasan buatan (AI) di TOKYO yang akan turut di guna pakai di Malaysia

4.
Teknologi blockchain dan lejar teragih. Teknologi blockchain memang ada kena mengena dengan ledger iaitu ledger yang disimpan dalam bentuk blok.


5.
5 digital bank yang akan wujud di Malaysia
Artikel mengenai 5 digital bank yang akan menerima lesen Bank Digital di link ini https://www.thestar.com.my/business/business-news/2019/12/27/bank-negara-to-issue-up-to-5-digital-banking-licences.



6.
Kumpulan perbankan STANDARD CHARTERED join Ethereum Alliance (ETHEREUM adalah salah satu mata wang digital popular didunia selepas Bitcoin).


7.
Luno salah satu operator pertukaran mata wang digital di Malaysia yang di luluskan oleh Securities Commission Malaysia. Luno telah beroperasi di dunia semenjak 2015 lagi.


ke arah dunia mata wang kripto, akan lebih banyak platform pertukaran wang kripto dijangka akan dibenarkan beroperasi di Malaysia.




Artikel mengenai berita CIMB berkerjasama dengan RIPPLE untuk teknologi blockchain boleh di baca di link ini https://www.thestar.com.my/business/business-news/2018/11/15/cimb-ripple-team-up-for-instant-cross-border-payments.


8.
Securitites Commission Malaysia meluluskan 3 operator pertukaran mata wang digital.

Semoga info ini bermanfaat bagi anda. 

Terima kasih.


Disclaimer :- Adalah ditegaskan disini, artikel ini adalah mengikut pandangan dan pemahaman penulis. Penulis tidak bertanggung jawab diatas salah faham atau keputusan yang dibuat oleh pembaca atas ulasan dan artikel ini.





2 ulasan:

Illya LeYa berkata...

Dah lama juga LeYa tak explore tentang Blockchain, AI dan cryptocurrency ni.. Berkarat sudah nak mengingat blk coding AI

Deeja berkata...

I pun sama, sekarang baru nak belajar balik bab teknologi ni. Bitcoin dengan cryptocurrency ni lama dah dengar sekarang baru nak belajar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...