Isnin, 4 April 2016

15 KHASIAT & KEBAIKAN BUAH MULBERI @ MULBERRY


buah mulberry organik yang dibeli oleh saya
Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog saya yang tersayang. Alhamduillillah akhirnya saya berkesempatan menikmati buah mulberi yang selama ini sering diwar-warkan khasiatnya di dalam laman-laman kesihatan dan group kesihatan.

Buah mulberry ini kini telah banyak ditanam di Malaysia.  Malah dalam pelbagai group tanaman di facebook juga telah ramai yang telah merasa hasil tanaman buah yang amat mudah hidup ini. Dikatakan dengan hanya menanam batang pokok mulberry ini ditanah, pokok ini jika disiram setiap hari akan mudah hidup subur sekali.

Pokok mulberry ini terkenal dari segi khasiat dari hujung akar sehingga ke daun mulberry itu sendiri tetapi untuk artikel ini saya hanya ingin berkongsi KHASIAT BUAH MULBERI ATAU MULBERRY ini dengan anda pembaca blog kesayangan saya ini.

1. Buah Mulberry merupakan antara buah yang tergolong dalam keluarga beri @ berry sekaligus antara buah yang tinggi antioksidan dan amat bagus untuk kesihatan dan kecantikan kulit.

2. Buah mulberry ini kaya dengan vitamin C, Kalsium ,zat besi, riboflavin, kalium dan magnesium.

3.  Buah mulberry ini amat sedap jika dibuat jem untuk dimakan dengan roti atau dimasak sebagai puri untuk dimakan dengan kek atau scone atau pancake.

4. Buah mulberry ini bukan sahaja bagus untuk kesihatan kulit, malah ia amat bagus bagi mereka yang menghadapi anemia, masalah buah pinggang, keletihan dan dikatakan bagus dalam merawat masalah rambut beruban.

5. Sesetengah orang menggunakan buah mulberry sebagai salah satu masker dalam perawatan wajah untuk kulit lebih cerah dan licin.

6. Buah mulberry juga dikatakan bagus untuk mereka yang menghadapi masalah kencing tidak lawas atau tidak boleh kencing serta mereka yang menghadapi masalah sembelit serta mereka yang mengidap migrain.

7. Buah mulberry ini juga boleh dijadikan gantian bagi kismis atau buah prune kering sebagai satu  alternatif lain.

8. Buah mulberry juga bagus untuk mereka yang menghadapi masalah pencernaan, mengurangkan masalah gastrik dan membaiki selera makan. Malah ia dikatakan turut membantu masalah kembung perut dan sembelit.

9. Mereka yang sering memakai kanta lekap dan menghadapi masalah mata kering digalakkan menikmati buah mulberry ini kerana dikatakan buah mulberry ini amat bagus untuk kesihatan mata

10. Buah mulberry juga amat bagus untuk kaum wanita khususnya wanita lepas bersalin. Buah ini mampu menambahkan darah, mengurangkan anemia, menambah tenaga dan mengurangkan keletihan,  Malah kaum ibu yang sukar tidur dan selalu pucat digalakkan mengambil mulberry sebagai makanan tambahan. Mulberry juga membantu dalam mengurangkan kebas tangan dan kaki sekaligus membantu ibu tidur dengan lebih nyenyak.

11. Resveratrol antioksidan yang terkandung di dalam buah mulberry ini merupakan antioksidan yang amat bagus dalam kesihatan jantung.

12. Di Asia buah mulberry ini dijadikan antara rawatan bagi penyakit cacing pita, arthritis, insomnia dan penyakit kulit seperti kurap.

13. Dengan segala antioksidan yang terdapat dalam buah mulberry dikatakan buah mulberry juga mampu mencegah penyakit kanser, diabetes, penyakit saraf, membantu melambatkan penuaan dan sebagainya.

14. Antioksida yang tinggi didalam buah mulberry juga dikatakan mampu mengurangkan bintik-bintik gelap diwajah dengan menikmatinya secara teratur.

15. Anthocyanin sejenis antioksidan yang kuat dan jarang terdapat didalam buah lain, adalah antioksidan yang terdapat dalam buah mulberry yang mampu memperkuatkan tubuh dan menjauhkan kewujudan serta menghapuskan bintik-bintik gelap diwajah. Ini antara sebab kenapa buah mulberry sering terdapat dalam pelbagai produk kecantikan dan produk pencerahan.


Ini sahaja antara KHASIAT BUAH MULBERI ATAU BUAH MULBERRY untuk perkongsian pada hari ini.

Harga buah mulberry ini tidak semahal harga buah beri biru atau blueberry import yang jauh lebih mahal. Sekurang-kurangnya ia adalah alternatif terbaik bagi menggantikan buah beri lain yang lebih mahal.

Jika anda mempunyai tanah untuk bercucuk tanam, jadikan pokok mulberry antara tanaman wajib yang harus anda tanam.

Semoga mendapat manfaat dari artikel ini.

Terima kasih.


7 ulasan:

hanimasra berkata...

daun atau daqhanya mestilah selalu dipangkas untuk proses pembuahan yang baik.tambahkan juga sedikit baja N,P,K dan selalu mendapat cahaya matahari..enting untuk pertumbuhannya..

hanimasra berkata...

daun atau daqhanya mestilah selalu dipangkas untuk proses pembuahan yang baik.tambahkan juga sedikit baja N,P,K dan selalu mendapat cahaya matahari..enting untuk pertumbuhannya..

hanimasra berkata...

pencerahan yang bagus.

qisya khadeeja2 berkata...

Terima kasih atas komen.

Unknown berkata...

Pencerahan yg bermaklumat

Unknown berkata...

Ingin tahu pasaran mulberry

Nur haura afeeya berkata...

Salam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...