Jumaat, 9 Jun 2017

Untuk Anda


Sengaja saya pilih gambar saya pada tahun ini,  beberapa bulan lepas
Assalammualaikum dan salam sejahtera. 

Sejujurnya saya sentiasa menerima pertanyaan mengenai ekzema dan TSW melalui email,  komen dan whatapps. 

Seikhlasnya saya ingin menjawab saya tidak mampu menjawab semua soalan dari email dan whatapps, lebih-lebih  lagi soalannya ialah sama sahaja hampir setiap individu.  Semua sama.

Anda harus faham,  ada masa anda lihat saya Online saya sedang sibuk dan mungkin penat juga tertekan dengan kehidupan seharian,  ada masa saya terus tidak menjawab semua soalan sehingga tiba masa saya akan menulis di dalam Blog ini. 

Jangan persoalkan sama ada saya sombong atau kedekut ilmu,  ketahuilah ketika anda kecewa itu doa anda dan semangat anda untuk mencari ilmu akan lebih berkobar dan anda akan menjumpai lebih banyak ilmu kesihatan seperti mana anda menjumpai Blog ini hasil carian Google. 

Mengetahui kelukaan dan kegusaran hati mereka yang menghadapi masalah ekzema dan memilih mengharungi TSW ketika ini,  di bulan puasa dan hari raya yang bakal menjelang. 

Ketahuilah beberapa bulan awal TSW,  ketika fasa pertama saya sedang menyambut Aidilfitri,  bayangkan betapa panas cuaca ketika itu dan saya sedang mengharungi TSW fasa pertama. 

Jika anda sedang melaluinya sekarang mohon bayangkan keadaan saya pada hari itu,  saya ingin anda semua tahu bahaya semua gambar anda yang sedang melalui TSW yang ditunjukkan kepada saya,  tidak seteruk yang saya harungi ketika itu. 

Untuk info lagi,  ketika zaman TSW itu Group whatapps dan telegram ekzema baru diperkenalkan,  di dalam Group ekzema itu saya antara paling teruk mengharungi ekzema dan alhamdulillah kuasa tuhan saya sembuh. 

Ingin saya tegaskan disini diet straight saya hampir 3 bulan. 

Mohon pilih siapa sifu sebenar anda ingin pilih. 

Pilihan saya yang utama ketika itu YM Dr Tunku Zaidar pengasas produk Zai's Beauty Formula dan herbalist dan pemilik Blog herba dan pemakanan En.Nizam juga mentor dan sifu dari Group Ekzema termasuk Dato Dr Suriyakatun dan Dr.  Hafiz Sulaiman. 

Tidak seperti hari ini dengan lambakan informasi mengenai diet dan proses TSW,  2 tahun lepas ilmu yang anda dapat tidak sedalam ini,  maka saya percaya anda semua akan mengharungi proses ini dengan lebih mudah. 

Ini nasihat saya untuk anda yang terus bertanya dan rajin menghantar email dan whatapps. 

1. Saya berjumpa ramai mereka yang asalnya memilih mengharungi TSW namun akhirnya separuh jalan.  Kemudian mereka pilih harunginya semula, dan kembali menggunakan steroid. Makan tahun saya sendiri melihat mereka dari golongan ini sehingga hari ini tidak sembuh. Sedangkan individu yang terkemudian dari mereka telah lama sembuh.  Anda tentu jelas apa saya ceritakan di sini. 

2. Terima hakikat.  Sokongan dari orang sekeliling jarang sekali diperolehi. Kritikan dan sindiran berbakul-bakul dari insan terdekat anda itu pasti,  rasa tertekan tidak diberi perhatian atau kemarahan serta ke tidak stabilkan emosi anda itu akan menyebabkan proses TSW anda ini lebih teruk.  Mohon abaikan kritikan,  sindiran dan sebagai,  anda harus kuat,  percayalah kesembuhan dari Allah namun anda harus berusaha keras,  mohon jaga emosi anda secukupnya. 

3. Realiti ketika bulan pertama sehingga bulan ketiga anda tidak mungkin dapat tidur lena.  Atas asbab kegatalan melampau.  Tiada ubat boleh menghilangkan kegatalan anda pada fasa pertama.  Inilah atau sapu apa sahaja pada ketika ini kulit anda mengamuk,  tentu anda pernah lihat anak kecil mengamuk atau orang sedang mengamuk. Apa yang dilakukan tidak akan berjaya menyekat amukan ini,  ia akan reda sendiri.  Mohon sabar.
(mohon balut ekzema anda dengan kain satin atau wrap,  agar anda garu dan tidak teruk). 

4. Terimalah hakikat ketika 3-6 bulan pertama atau tahun pertama TSW anda nampak tua.  Sumpah.  Abaikan wajah anda yang tertekan dan sengsara melalui proses ini,  tidak kira lagi layanan sekeliling yang menambahkan lagi stress di wajah.  Bertenang,  gambar saya sebelum dan sedang mengharung ekzema amat berbeza,  memang nampak terlalu tua.  Alhamdulillah seiring kesembuhan,  syukur ia semakin kembali ke asal. 

5. Mohon baca betul-betul segala diet yang saya terangkan dan ceritakan dalam semua artikel di kategori ekzema @ TSW. Emosi paling utama.  Tolong kawal emosi anda.  Ekzema ini juga antara penyakit berkaitan emosi.  Redha apa yang perlu anda redha.  Jalan Terus. 

6. Perkara penting yang sering saya tekan di setiap artikel saya.  Berhenti inginkan perhatian.  Ia anda pesakit,  sedang sakit hati sensitif,  cepat sensitif ,  cepat terluka.  Apabila ada yang tidak memahami menghiris hati anda akan lebih terasa.  Terima hakikat zaman mencabar ini ramai tiada masa ingin ambil tahu anda sakit,  lebih-lebih  lagi bagi mereka TSW ini adalah sakit anda cari sendiri. Mohon cerdik kan minda anda untuk tubuh dan kesembuhan anda sendiri.  Tolong berhenti sensitif dan mencari perhatian.  Beri perhatian apa yang sepatutnya agar anda cepat sembuh. 

7. Berdoa itu penting,  fikiran positif juga penting.  Kesembuhan dari Allah.  Bersyukurlah anda hanya ekzema bukan penyakit bahaya lain.  Ketahuilah sahabat atau kenalan anda yang penuh jerawat di wajah,  di belakang badan,  mungkin penyakit panau yang sekejap ada sekejap hilang,  atau rakan anda yang kulit sensitif asyik terkena alahan atau gegata realitinya seperti anda.  Mereka hanya belum di beri kesedaran berhenti apa yang perlu mereka berhenti.  Anda harus bersyukur diberi ilham untuk berubah.  Ubat yang cepat menyembuhkan kebiasaannya mengandungi steroid yang amat bahaya untuk tubuh. 

8. Saya mohon anda tidur awal.  Jangan tidur lewat.  Namun jika tidur anda terganggu akibat kegatalan redha sahaja.  Ia bukan sepanjang masa seperti yang berlaku di Palestin atau Syria.  Bersyukurlah.  Mohon lihat dan bayangkan insan lain yang jauh derita dari anda. 

9. Rajin makan delima segar,  sayur hijau segar,  kurangkan makanan bertepung dan tinggalkan benda manis bukan asli.  Rajin makan buah segar.  Jaga diet anda.

10. Jangan menangis dan tertekan melihat anda telah tinggalkan segala bahan kimia,  menjalani diet ketat sekali,  namun ekzema anda semakin banyak dan semakin menjalar ke bahagian tubuh lain. Bertenang.  Itu yang saya hadapi dulu. Usah risau tentang parut alhamdulillah parut ekzema saya hilang terus. Saya sendiri masih bersyukur sehingga hari ini.  Alhamdulillah.  Bonus untuk anda yang menghadapi urat timbul di kaki,  seiring proses TSW,  urat kaki ini akan hilang sendiri (urat di betis).  Bonus besar bagi saya yang dahulu menyangka urat timbul di betis itu akibat memakai kasut tumit tinggi.  Rupanya kesan steroid. 

Semoga  artikel ini membantu anda. 

Terima kasih.






Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...