Isnin, 12 Jun 2017

Bukan Mudah


(Gambar dari FB Panching Farm dan diedit oleh saya.)
 Jika anda ada Budget lebih,  anda boleh amalkan susu kambing segar 

Assalammualaikum dan salam sejahtera. 

Selamat berpuasa dan menjalani ibadah di bulan Ramadhan ini. 

Ia bukan mudah untuk  kekal konsisten melakukan pelbagai amalan sunat,  seperti bukan mudah untuk sesiapa pun kekal menulis dan berblogging. 

Perkara yang sama bukan mudah untuk kekal eat clean,  kekal mengawal nafsu dan kekal positif. 

Sebagai Blogger saya sendiri harus mencari idea yang original hasil pemikiran dan sesuai personaliti Blog ini. 

Kata orang bulan Ramadhan ini semua pahala di gandakan beratus kali ganda. 


Maka saya usahakan untuk kekal menulis di bulan ini khas untuk mereka yang memutuskan untuk mengharungi proses TSW atau Topical Steroid Withdrawal. 

Saya mohon maaf bagi pembaca setia atau Follower saya yang bosan dengan kategori ekzema ini,  ketahuilah saya pernah melaluinya dan saya amat faham perasaan individu yang memilih untuk melalui jalan ini. 

Ini sahaja yang boleh saya berikan untuk anda. 

Saya tak mampu membalas semua email dan whatapps setiap orang. 

Jika saya online dan tidak balas mohon jangan sedih dan terasa. 

Perasaan anda hanya akan membuatkan anda bertambah sakit dan sukar sembuh. 

Mohon baca dan tenangkan fikiran. 

1. Saya tegaskan untuk ke puluh kali.  Selagi anda belum melepasi fasa stage TSW yang pertama,  anda pakai,  sapu,  jaga makan,  ekzema anda tetap akan melarat dan bertambah teruk.  Malah kawasan yang anda tidak pernah sapu krim steroid juga akan tumbuh ekzema. Tolong jangan pelik. 

2. Realiti ada sesetengah individu menghadapi sakit sakit belakang,  badan,  sendi dan mungkin kebas ketika menghadapi healing proses (proses kesembuhan)  ini.  Saya sendiri menghadapi sakit belakang yang teruk sebelum proses TSW ini saya lalui.  Anda harus ingat setiap individu pengalaman TSW adalah berbeza sama sekali. 

3. Permulaan TSW,  anda tidak di galakkan menggunakan minyak. Mandi sahaja dengan cuka epal.  Sapu ekzema anda dengan cuka epal.  Anda boleh sapu cuka epal yang ditambah sedikit air atau guna sahaja yang Pure tanpa campuran jika kulit anda tahan. Percayalah saya guna yang Pure.  Bagi saya biar sakit dan pedih dari gatal. 

4. Ketahui ketika ekzema anda mulai kering itu menunjukkan ekzema anda semakin sembuh.  Jika ekzema anda masih berair itu menunjukkan air bisa toksin sedang keluar.  Abaikan sahaja perasaan ingin marah,  panas dan gatal itu.  Mohon ingat penderitaan kanak-kanak kecil Palestin dan Syria yang jauh sengsara pada anda.  Kenapa harus bezakan orang sihat yang sedang hidup bahagia dengan anda yang memilih proses detoks racun dan steroid dari tubuh anda.  Mohon tahu beza,  epal dan epal,  oren dan oren. 

5. Ketika ekzema anda mulai kering,  anda boleh memilih minyak Semulajadi untuk sapuan. Antara minyak asli yang popular ialah minyak kelapa dara dan minyak zaitun asli dari Palestin. 

6. Belajar minum Green Juice,  ikut diet ekzema yang saya tulis di artikel awal dalam kategori ini.  Pada peringkat stage pertama anda wajib tinggalkan produk tenusu,  telur,  tepung gandum, pilih tepung pulut atau beras,  mohon makan ikan bakar bukan ikan goreng.  Ketahuilah pada stage pertama saya mengelakkan ayam walau ayam organik Az Zain sekalipun.  Masuk stage 2 atau 3 baru saya mula menikmati ayam dan telur juga tenusu. Untuk minuman sila tinggalkan kopi dan minum teh Rooibos. 

7. Bertenang jika anda terpaksa lari diet ketika anda sengsara di stage pertama.  Ketahuilah saya ketika stage 1 turut silap dan langgar pantang dalam diet.  Jangan ikutkan kekecewaan hati anda kerana salah pantang atau terpaksa langgar pantang. Jika anda meneliti perjalanan ekzema saya dalam Blog ini,  saya memang makan luar bersama keluarga ketika ekzema saya teruk dan di fasa pertama.

8. Kesedihan dan kekecewaan anda tidak akan mendatangkan apa-apa kebaikan,  kecuali anda menukarkan ia kepada kesedaran. Sedarlah penyakit dan kesembuhan dari Allah maka minta dengan DIA,  jika anda tidak punya Budget untuk Supplement anda jangan bimbang,  saya jumpa ramai yang menghadapi masalah yang sama.  Fokuskan pada diet yang sihat. Lupakan Supplement.  Percayalah diet yang sihat lebih berkuasa berbanding Supplement.  Tidak guna jika anda makan berjuta Supplement mahal jika diet tidak terjaga.  Supplement yang terlalu banyak akan menyebabkan ekzema anda lebih teruk. 

9. Jika anda bertanya pendapat saya,  saya galakkan untuk anda hanya membeli minyak kelapa dara,  cuka epal dan Sodium Arsobate (vitamin C terbaik Vitamin C pilihan Saya)  yang anda boleh baca artikel di dalam Blog ini.  Pilihan Supplements seterusnya gam arabic,  Luban,  teh bidara,  teh belalai gajah,  minyak zaitun Palestin dan kambucha tea.  Mohon sedar suggestion ini berdasarkan Budget anda yang paling minima. Mengikut urutan. Sekali lagi paling utama ialah diet dan anda harus rajin nikmati Green Juice atau jus hijau serta ulaman yang sihat. 

10. Pelik tapi benar,  saya menggalakkan anda menikmati buah terutama buah tempatan.  Percayalah ketika saya mengharungi TSW buah-buahan ialah makanan utama dan jus utama yang saya nikmati.  Ada percanggahan pendapat mengenai buah manis,  namun pengalaman saya menikmati pisang yang banyak tetap memberikan kesembuhan dan kelegaan walaupun di fasa TSW pertama. 

11. Tidak perlu ikut 100% suggestion dari saya atau siapa sahaja.  Mohon kenali tubuh anda dan tentu sekali Life Style anda.  Jangan tertekan,  insyallah kesembuhan itu tetap akan datang lambat atau cepat.  Anda hanya harus bersabar sedikit dan berkorban sekali sekala.

** untuk info ketika TSW saya turut mengamalkan susu kambing segar. 6 bulan sekali saya akan membeli susu ini sebanyak 15 botol sahaja. Ketika stage TSW yang pertama saya beli 1 bulan sekali 15 botol selama 3 bulan berturut.  

Semoga artikel ini membantu anda yang sedang mengharungi proses TSW dan ekzema. 


Terima kasih. 



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...