Isnin, 14 Julai 2014

Motivasi : Kisah MultiJutawan Thailand Yang Jatuh Muflis Dan Kembali Menjadi Jutawan Dengan Menjual Sandwich


Assalammualaikum wbt...

Hari ini.. mood saya adalah ingin berkongsi apa yang saya baca dan menarik minat saya yang patut dikongsi bersama pembaca blog saya...

Actually kisah ini saya telah baca bertahun dulu.. since 2006 maybe... tapi inilah kisah jutawan yang membuka hati dan minda saya serta membuat saya kagum kerana saya juga manusia biasa yang mengalami zaman kejatuhan...dan bangkit bangun kembali...

Oleh kerana saya diserang 'sakit kepala' ketika ini.. tetapi tidak sabar untuk bercerita dengan anda kisah jutawan yang tidak mudah berputus asa ini.. saya 'decide' hanya mencopy sahaja entry ini dari blog yang bagi saya agak menarik untuk dibaca...(hehehe.. actually i baru sempat baca 1 entry sahaja, walau bagaimanapun i baru sahaja follow blog ini.. hikhikhik..5 minit tadi ye..).. so ini linknya... http://saiful-lizan.blogspot.com/2013/01/kisah-jutawan-thailand-muflis-1997.html

Sekali lagi.. semoga kita semua mendapat manfaat dari kisah berinspirasi dan entry ini...

Kisah jutawan Thailand muflis 1997 menjadi jutawan semula

 

Disini saya ingin berkongsi salah satu kisah kejayaan seorang multijutawan yang pernah jatuh miskin (sehelai sepinggang) dan bangkit semula bergelar jutawan kembali.  Pada tahun 1997, berlaku kegawatang ekonomi  di Asia,   Sirivat Voravetvuthikun seorang broker saham dan ahli perniagaan yang berjaya dengan sekelip mata semua kekayaannya hilang di sebabkan kejatuhan pasaran sahan dan pasaran hartanah di Thailand. Banggunan Kondominium yang dibina tidak dapat dijual menyebab dia gagal membayar balik pinjaman bank.Disamping itu juga bagaimana seorangn jutawan berhadapan  dengan  pekerja  kira-kira 40 orang . Beliau juga terpaksa menanggung pembelajaran 3 orang anaknya di England dan New Zealand.

 

Seorang jutawan , kini bergelar penjual sanwich dijalanan

 

Kisah jutawan Thailand muflis 1997 menjadi jutawan semula
Walaupun sudah diistihar muflis menanggung beban hutang yang besar, beliau terus berusaha dengan gigih untuk memperbaiki keadaan dan tabah untuk membina kembali empayar bisnes yang sudah lenyap. Perkara yang paling gigih dilaku dengan menjual sanwich dijalanan . Makanan yang dibawa dengan berjalan kaki seberat 2 kilo dibahu. Bayangkan seorang bekas jutawan melakukan kerja bergitu. Pada hari pertama pernigaan sanwich berpeolehi keuntungan sebanyak 14 dollar hanya 6 kotak sahaja yang terjual. Lebihan sanwich tersebut pula di sumbangkan kepada badan kebajikan. Beliau tidak menjualnya kembali, keesokan beliau mencuba kembali dan apa yang pasti makan yang dijual mestilah segar dan bermutu. Saban hari peniagaan semakin maju dengan sikap ketekunan beliau.

Isteri Sirivat bukan seorang tukang masak, apa yang dihasilkan adalah dari usaha yang gigih untuk memastikan apa yang dihasilkan adalah yang terbaik. Usaha keras Sirivat menjadi pendorong pengusaha lain untuk berkerjasama dengan beliau dan Sirivat dapat mengetuai penjual-penjual sanwich jalanan di Kota Bangkok. Di sini juga Sirivat telah mengambil pekerja jalanan tersebut untuk berkerja dengan beliau dan menjadi pekerja mahir dalam pembuatan sanwich. Di Samping itu juga dia juga mengambil pekerja lamanya untuk sama-sama berniaga. Apa yang paling menyedihkan , kenalan yang sama-sama kaya dahulu hanya membunyikan hon kereta saya. Terlintas dalam fikirannya " kenapa kawan tidak beli Sanwich aku sedangkan mereka tahu bahawa sekarang aku susah ?. Pernah juga dia dihalang untuk berniaga kerana berniaga dikawasan larangan. Namun Sarivat tidak pernah putus segala halangan yang dihadapi menjadi semangat yang untuk terus berjaya. Ada yang mengatakan menjual sanwich adalah perniagaan yang sukar memperolehi keuntungan kerana rata rakyat Thai perlu nasi sebagai makanan harian mereka.Beliau berkata bahawa beliau tidak memikirkan perkara tersebut pada mulanya kerana apa yang ada di fikirannya pada ketika itu adalah untuk mendapatkan wang.

14 tahun  kini !!!!

Kisah jutawan Thailand muflis 1997 menjadi jutawan semulaKini sesudah 14 tahun berlalu Sirivat masih menjual sandwich. ‘Ya, hari ini saya gembira,’ kata Mr.Sirivat. Disebabkan krisis ekonomi maka saya menemui sebuah perniagaan baru. Beliau telah di temubual oleh 121 buah syarikat media internasional dan 262 syarikat media tempatan. Ini termasuklah CNN, BBC WORLD, CNBC, NHK, AP, NEW YORK TIMES dan LOS ANGELES TIMES.

Kini beliau yang semakin berjaya dengan penjualan sandwichnya telah mengembangkan perniagaan beliau kepada produk-produk lain dan mempunai seramai 6,000 orang pekerja dan beliau kini telah menjadi  seorang penceramah (speaker) jemputan  yang bertaraf antarabangsa. Beliau juga berjaya membuka 3 buah kedai kopi yang terkenal di kota Bangkok.

Apabila ditanya kembali kepada beliau bagaimana boleh bangun semula dan berjaya hanya dengan menjual sandwich, beliau menjawap, ‘ Jangan memandang rendah bisnes apapun yang dilakukan kerana kita boleh mendapat keuntungan yang tinggi apa-apa perniagaan sekalipun asalkan dilakukan dengan cara yang betul. Kejayaan yang saya kecapi sekarang bukanlah mudah, bayangkan disaat saya berada dipuncak kejayan, saya jatuh dan saya bangun kembali dari kosong. Kekuatan saya ada didalam diri saya iaitu semangat juang yang tinggi.” Jawab beliau
Selain entry ini. .dari tajuk entry lain yang saya perhatikan , banyak lagi kisah motivasi menarik didalam blog ini yang belum saya baca... so jika anda merasakan entry ini menarik anda boleh singgah ke blog http://saiful-lizan.blogspot.com untuk membaca entry-entry yang lain.. saya pasti tentu ada entry lain yang akan menarik minat anda.

Baiklah ini sahaja yang boleh saya kongsikan untuk kali ini... terima kasih kerana membaca entry ini. .Salam sayang dari saya.. luv!!! muahhzz!!!



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...