Jumaat, 5 Jun 2015

Khasiat Pucuk Pegaga - Ulam Terbaik Untuk Diamalkan


Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog saya yang tersayang. Sempena petang Jumaat yang mulia ini saya ingin berkongsi dengan anda semua rahsia dan khasiat pucuk pegaga yang menjadi kegemaran nenek moyang kita suatu masa dulu.


pucuk pegaga ini dibeli oleh saya di pasar dengan harga RM2 sahaja


Khasiat diambil dari wikipedia
Pegaga kaya dengan pelbagai zat makanan seperti proteingentianzat besivitamin A dan Vitamin C. Amalan memakan daun pegaga dipercayai boleh mengekalkan awet muda serta mengelakkan masalah kegemukan.[perlu rujukan]
Pegaga banyak terjual di pasar terutamanya di pasar tani dan sering dimakan sebagai ulam. Daun pegaga juga boleh dibuat tonik untuk menyihatkan badan dan mengurangkan panas badan.
Di India, pegaga diguna dalam perubatan tradisional sebagai tonik yang dapat menguatkan daya ingatan dan mengubat penyakit nyanyuk. [perlu rujukan] Dalam perubatan tradisional Cina, pegaga digunakan untuk antaranya untuk mengubati selsema, sakit kuning dan penawar untuk keracunan cendawan dan gigitan ular.[5]
Antara khasiat lain pegaga adalah:[perlu rujukan]
·         penawar alahan
·         merawat asthma dan sesak nafas
·         merawat jangkitan paru-paru
·         merawat kegusaran dan kegigilan
·         anti kanser
·         melawaskan air kencing dan membantu merawat buah pinggang
·         penawar batu karang
·         penawar kencing berdarah
·         penawar ulser
·         merangsang peredaran darah
·         merawat cirit birit dan gastrik
·         menurunkan tekanan darah
Pegaga boleh dimaklumkan sebagai ulam yang bernutrisi dan berkhasiat. Ia boleh dimakan mentah atau dimasak. Rasanya agak sedikit pahit, dan sering digunakan oleh orang Asia untuk memasak sebagai sayuran tambahan. Diakhir penyediaan hidangan seperti karimi goreng atau nasi goreng, penyudah hiasan makanan tersebut biasanya diletakkan hiasan seperti hirisan daun pegaga, dan daun bawang. Masyarakat Nusantara juga menjadikan ekstrak pegaga sebagai minuman herba atau tonik herba atau jamu. Pegaga juga sering dimakan bersama nasi putih yang berlauk-pauk, daun pegaga dicicah dengan sambal belacan juga dijadikan pencuci mulut tradisional yang sedap dan pedas. Masyarakat India pula menjadikan ekstrak daun pegaga sebagai minuman musim panas yang dicampur ais dinamakan “thandaayyee”.
Pegaga telah digunakan sejak zaman dahulu kala khususnya dalam sistem perubatan yang mengamalkan kaedah Ayurvedic di India dan kaedah perubatan Cina.
Lebih lagi, pegaga dipercayai mempunyai kelebihan dalam memberi kesan terus kepada masalah tekanan darah rendah dan selalu dirujuk sebagai ubat tradisional untuk mengembalikan keserian wajah dan awet muda.[6]

***Dibawah ini pula adalah artikel mengenai pegaga yang saya copy paste dari link blog ini http://zakariahashim.blogspot.com/2012/03/seribu-satu-khasiat-tersenbunyi-pegaga.html

Daun Pegaga ini rasa nya pahit sedikit sahaja. Dia lah pegubat luka yang amat mustajab. yang saya tahu ia ada lah PEGUBAT LUKA. LUKA DALAMAN  DAN LUARAN YANG KITA ALAMI SERPERTI ( RADANG USUS DAN PENDARAHAN OTAK ) KITA  BUAT IA SEBAGAI TEH HERBA ( TEH CINA ) CARA NYA KITA AMBIL DAUN PEGAGA DAN KERING KAN NYA ..
'' KITA JUGA BOLEH MAKAN SEBAGAI ULAMAN SETIAP KALI MAKAN BERSAMA NASI ''

MARI KITA BELAJAR APA YANG ADA DI SEBALIK KHASIAT PEGAGA INI...

1) IA DAPAT MENGATASI PENYAKIT KENCING MANIS.

2) MENGURANGI KADAR LEMAK SETELAH MEGAMBIL SECARA. BERTERUSAN SELAMA 2 MINGU. BADAN AKAN TERASA RINGAN DAN SEGAR.

3) MENGATASI SEMBELIT DAN ANGIN.

4) MELANCARKAN PEMBUAGAN AIR BESAR DAN MEMBANTU MENGELUARKAN TOKSID AKIBAT SEMBELIT.

5) MENURUN KADAR ASID URIK YANG BERLEBIHAN AKIBAT PENYAKIT GHOUT.

6) MENHILANG KAN SAKIT KEPALA AKBAT MIGRAN.

7) MENHALUS KAN KULIT DAN MENGATASI MASA ALAH PENYAKIT KULIT.

8) MENGUAT KAN SEL OTAK DAN BAIK UNTUK MINDA KITA SEMUA.

9) MENGUAT KAN IMUNISASI BAGI MENCEGAH PENYAKIT.

10) SANGAT BAIK UNTUK WANITA YANG MEGANDUNG DAN SETELAH MELAHIR KAN ANAK.

11) MENGATASI MASA ALAH KENCING MANIS DENGAN MENURUN KAN KADAR GLUKOS DAN MENYEMBUHKAN GENGREN.

12) MENCEGAH MASA ALAH KARDIVASKULAR.

13) BAIK BAGI WANITA YANG MENOPOUS DAN OSTEOPORISIS.

14) JIKA ANAK2 KEMBUNG PERUT IA BOLEH DI RAWAT. MINUM AIR INI DI TAMBAH KAN MADU ASLI. INSYAALLAH..

15) UNTUK PENYAKIT KULIT SEPERTI - KURAP - GATAL2 - KUTU AIR - GENGREN. ( AMBIL HAMPAS TEH TERSEBUT DAN SAPU KAN PADA BAHAGIAN TERSEBUT.

16) BUAWASIR SETELAH DI MINUM - HAMPAS TEH TERSEBUT DI BUNKUS DALAM KAIN PUTIH DI BUNKUS KEMAS. KEMUDIAN DI SELIT KAN TEMPAT SAKIT DAN PAKAI SELUAR DALAM.

'' CARA-CARA MINUM NYA. KITA DI GALAK KAN MINUM SETIAP RENDAMAN SEBANYAK 3 KALI. SETELAH ITU BARU HAMPAS INI DI GUNA KAN. BUAT SAPU PADA TUBUH KITA.

AIR RENDAMAN JAGAN LAH TERLALU PANAS SETELAH DI MASAK BIAR KAN SELAMA 15 - 10 MINIT BARU LAH KITA RENDAM TEH HERBA PEGAGA INI.''

Baiklah secara ringkasnya khasiat pegaga ialah untuk menyegarkan badan dan menambah tenaga, merawat pitam, mengurangkan berat badan, awet muda dan untuk mengecutkan peranakan amat sesuai untuk wanita lepas bersalin.

Jika anda ingin membeli pegaga , pilihlah pegaga kampong (yang bersaiz kecil).  Jangan lupa makan akar pucuk pegaga itu sekali kerana ibu saya berpesan akar pegaga itulah yang bagus dan memanaskan badan. Seeloknya jauhkan dari membeli pegaga yang berdaun besar kerana ada orang yang makan badannya berangin (pegaga yang biasa dibuat jus). Jika anda sukar menikmati pegaga. Digalakkan anda mengisar ulam pegaga mentah-mentah dan terus meminumnya. Anda boleh belajar mengamalkan ulam pegaga dengan menikmatinya dengan nasi panas dan cicah tempoyak. Pegaga adalah ulam yang jarang mengandungi racun perosak dan alternative baik bagi sayur organic yang jauh lebih mahal.

Baiklah sekian sahaja artikel saya untuk kali ini. Terima kasih kerana membaca artikel ini. Jumpa lagi dalam artikel akan datang. Salam sayang dari saya. Love, huge & kiss.


2 ulasan:

Unknown berkata...

Assalamualaikum..Nurseri kami ada menjual pelbagai pokok herba & ulaman beserta herba kering. Antara yang ada :-


Rerama hijau

Stevia

Halia bara

Lempoyang

Turi

Ulam raja

Sambung nyawa

Tenggek burung

Tebengau

Belalai gajah

Kemunting
Pokok2 buah

DAN BANYAK LAGI


lokasi seksyen 8---sg ramal dlm,bangi,selangor (search Google: D'Kaduk Herbs & Floral ) 

Harga berpatutan..perkhidmatan penghantaran dan pos juga disediakan..
hubungi utk sbrg pertanyaan & maklumat lanjut:
0122440099 -Azizi @
 0123106846 -Faizal

Nur haura afeeya berkata...

Salam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...