Khamis, 17 Ogos 2017

Mohon Kekuatan


Menu makanan sihat dan kurang sihar

Assalammualaikum dan salam sejahtera. 

Satu perkara harus di akui,  lagi lama menunda lagi sukar bermula. 

Apabila telah bermula,  terus fokus tanpa terjebak dengan anasir luar lain. 

Jalan Terus.  Jangan masuk track lain. 

Bermula dengan diet Ekzema yang agak ketat.  

Alhamdulillah ia berjaya selama 3 bulan. 

Namun Perlahan-lahan ia semakin kecundang seiring kesembuhan. 

Kini amat sukar untuk memulakan kembali diet sihat ekzema tersebut. 

Ada sedikit kesal kerana bermula hanya sedikit ingin rasa, akhirnya perkara itu menjadi habit. 

Maka jika anda sudah meneruskan diet sihat,  diet tanpa gula atau bahan proses sila teruskan dan pekakkan telinga. 

Apabila anda bermula kembali kepada benda yang tidak sihat.  Percayalah agak sukar untuk berhenti. 

Kini saya mengumpul kekuatan,  beberapa bulan ini asyik kecundang. 

Ia lebih setahun saya menikmati makanan sesuka hati. 

Ia,  diet saya jauh tidak sihat berbanding tanpa apa-apa kesedaran ketika ekzema tidak pernah menyerang dulu. 

Namun,  kini setelah sembuh saya masih ada sedikit kesal kerana merosakkan diet saya dan tidak pandai mengawal nafsu dalam menikmati makanan. 

Ia tidak salah sekali sekala menikmati makanan.  Tidak perlu salahkan diri. 

Namun jika semakin kerap dan seolah lupa diri dan asyik tidak berjaya kembali ke niat asal diet sihat dan Eat Clean rasanya kesalahan itu harus di tanggung dan rasa bersalah wajib ada kerana merosakkan tubuh sendiri sedang anda tahu kesan ia di masa akan datang. 

Maka,  saya berdoa dan berharap semoga saya diberi kekuatan. 

Namun ketika ini otak saya masih  berfikir ingin menikmati makanan luar atau tidak bersama sahabat saya esok. 

Mohon keraskan hati dan beri hak pada tubuh sendiri untuk menikmati makanan sihat setelah hampir 40 tahun asyik makan makanan mengarut. 

Semoga saya kuat. 


Aaminn. 

Juga untuk anda yang menyimpan impian dan semangat 
 yang sama. 


Terima kasih. 



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...