Jumaat, 28 Julai 2017

Life Style


Bercucuk tanam juga antara Life Style zaman milenia -  gambar hasil tanaman ibu saya
Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Di zaman millennium dan zaman yang di monopoli oleh generasi Milenia,  kini Life style dan kesedaran semakin berkembang terutama dalam bab gaya dan cara hidup yang lebih sihat dan berharga.

Semakin ramai yang punyai kesedaran mengenai stress dan kesihatan juga faktor pemakanan yang memberi kesan sampingan bukan sahaja kepada hormon malah kepada personaliti dan tindak balas diri.

Lihat sahaja dalam Group di Facebook dan instagram,  bukan sahaja generasi emas malah generasi muda milenia kini makin sedar kepentingannya menanam sendiri. Malah golongan di barat terutama milenia mula menggunakan teknologi DIY untuk Bercucuk tanam walaupun mereka tinggal di condominium untuk pokok kecil-kecil yang boleh di tanam di dalam pasu terutama herba yang mudah di tanam dan hidup subur serta sering di Gunakan dalam masakan.

Tinjauan saya dalam Group ekzema dan kesihatan,  majoriti golongan muda lulusan Sains dan teknologi maklumat serta rajin membaca jauh ke hadapan dalam memilih bahan semula jadi untuk kegunaan mereka dan lebih sanggup DIY berbanding membeli walaupun kerjaya dan pendidikan mereka bukan calang-calang.

Ia lagi jelas dan nyata di dalam Group barat yang menunjukkan golongan milenia bukan sahaja ke depan dalam perniagaan dan keusahawanan dalam teknologi maklumat dan Internet malah gaya hidup lebih sihat dan sanggup mengambil sedikit masa untuk menanam sendiri.

Selama ini saya mengagumi Dato Dr Hamid Arshad yang sering berkebun di dalam Facebook beliau sebagai aktiviti senaman beliau.

Sering melihat beliau menunjukkan hasil tanaman beliau Bercucuk tanam.

Bayangkan seorang doktor pakar terkenal telah lama menjadikan cucuk tanam sebagai Life Style mereka apa lagi kita yang mungkin jauh bawah dari Dr Hamid Arshad yang bijaksana itu.

Jika anda rajin melayari instagram,  ramai golongan milenia barat juga melakukan perkara yang sama.

Tanam dan memasak sendiri.  Sama ada golongan lelaki mahupun wanita.

Maka tidak hairan jika Bossned (nama gelaran Nedim di instagram)  sering memasak untuk isteri kesayangan beliau Nora Danish kerana lelaki milenia kebanyakannya rajin dan gemar memasak makanan lebih sihat dan ringkas.

Alangkah indah jika anda dapat berjimat banyak dan paling penting mendapat hasil segar dari tanaman sendiri.

Saya pernah menanam sawi dan lobak putih.  Namun sayang is tidak menjadi kerana di makan siput babi.

Untuk menggunakan racun kimia itu mustahil kerana tujuan utama menanam sendiri bagi saya bukan sekadar untuk mengurangkan Budget namun paling utama untuk kesihatan.

Puas hati jika ia dihasilkan tangan sendiri kerana anda pasti tahu zaman sekarang 'penipuan'  di mana-mana dengan claim segala organik dan natural.

Jika anda punyai masa,  mari tanam satu lagi hobi Bercucuk tanam dan jadikan ia satu lagi Life Style anda.

Bercucuk tanam kini adalah Life Style moden yang amat bagus dan cukup memberi manfaat.

Anda boleh membeli segala benih di pasar atau pasar raya dan mula Bercucuk tanam di dalam pasu kecil sebagai permulaan.

Insyallah lambat laun ia akan menjadi habit dan hobi anda.

Saya juga berniat untuk mencuba Bercucuk tanam dengan aktif kembali.  Insyallah.  Mohon doakan.


Terima kasih.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...