Isnin, 27 Mac 2017

RESEPI NASI GORENG MUDAH


Nasi goreng ringkas paling mudah
 Assalammualaikum dan salam sejahtera. 

Ketika mengharungi proses TSW (Topical Steroid Withdrawal) 2 tahun lepas, nasi goreng adalah antara menu utama sarapan pagi untuk saya. 

Jangan salah faham,  ekzema memang tidak bagus untuk nikmati makanan berminyak dan bergoreng yang menggunakan minyak sawit atau minyak sayuran lain,  namun ia terkecuali untuk minyak zaitun Dari Palestin atau Turki. 

Harus ditegaskan disini,  nasi goreng diamalkan hanya selepas TSW berada di stage ketiga,  iaitu ekzema telah kering dan hanya tinggal beberapa peratus sahaja lagi. 

Untuk info kulit wajah saya tidak sesuai menggunakan produk berminyak sebagai sapuan,   walaupun minyak itu minyak asli 100% namun ia berbeza dengan kulit tubuh saya yang amat sesuai menggunakan minyak sebagai sapuan. 

Malah,  tubuh saya juga agak tidak sesuai mengamalkan minyak secara terus melalui pemakanan ,  kecuali dicampur kedalam masakan seperti salad atau minuman seperti kopi.  Itulah penerimaan tubuh saya.

 Harus diingatkan setiap manusia tubuh,  kulit muka melibatkan penerimaan berbeza.

Anda sendiri yang harus mengenali kulit,  tubuh dan penerimaan tubuh anda sendiri. 

Smoothie Roselle, kurma,  mangga dan Nenas ditabur Chia seed
Sepanjang proses penyembuhan TSW tentu sekali menu makanan yang terpaksa di pantang untuk sementara waktu ialah telur, susu,  Gluten, tumbuhan nightshade seperti terung, lada Benggala,  lobak merah,  tomato,  keju (makanan berasaskan susu) dan antara makanan paling digalakkan ialah nasi dan minyak kelapa dara juga minyak zaitun. 

Untuk info ketika fasa TSW yang ke 2,  saya telah pun menikmati makanan nightshade,  Gluten dan susu kambing dan susu lembu jenama farm fresh. 

Kembali kepada tajuk asal,  belajar dari pelbagai makanan harus di pantang,  maka saya sering menggunakan apa sahaja yang ada di sekeliling untuk menyediakan makanan ketika pantang TSW. 

Ini Resepi mudah nasi goreng ringkas kegemaran saya tanpa sebarang telur,  ikan bilis atau sayur yang ditakuti mengandungi racun serangga dan sebagainya. 

A.  Bahan-bahan 

Nasi Basmathi parboiled @ rebus (pilihan lain nasi beras perang) - ditanak bersama daun pandan segar 

3 helai daun limau purut 
1 batang serai
Beberapa biji cili api
2 biji bawang besar bersaiz kecil
4 ulas bawang putih 
Minyak zaitun dari Palestin atau Turki
Garam Pink himalayan 

Semua bahan diatas ditumbuk,  kecuali nasi yang di leraikan. 

B.  Penyediaan

Panaskan kuali dengan api perlahan. 

Terus masukkan minyak zaitun. 

Masukkan bahan yang ditumbuk tanpa perlu menunggu minyak panas. 

Automatik minyak akan panas sedikit.  

Terus masukkan nasi ketika bahan diatas hampir masak. 

Gaul sahaja dengan api sederhana. 

Dalam waktu yang sekejap nasi goreng anda telah siap. 

Nikmati ia panas panas bersama ulam segar. 

C.  Info lain

Tidak seperti anda menggunakan lada kering,  lada kering perlu dimasak lebih lama sehingga garing,  cara diatas lebih mudah. 

Tanpa mengisar dan tidak menggunakan sebarang air,  bawang lebih mudah dimasak dalam waktu yang pantas. 

Lada kering tinggi kandungan bahan kimia,  cili api juga tinggi kandungan racun kimia namun khabarnya lada kering lebih banyak. 

Penderita Ekzema anda tidak digalakkan menggunakan lada kering dalam masakan.  Sesekali boleh namun jangan selalu. Kadar yang sedikit dibenarkan,  namun pastikan anda detoks kembali dengan amalan diet sihat. 

Untuk resepi lebih enak,  anda boleh menambah sehiris nipis halia dan kunyit dan ditumbuk serta dicampurkan ke dalam masakan ketika menumis. 

Masukkan juga daun pandan segar untuk bau lebih harus ketika menggoreng nasi. 

Pilihan lebih segar,  tomato yang dibuang isi di dalamnya (buat smoothie),  bahagian luar yang keras dicampur ke dalam nasi goreng untuk rasa jauh enak. 

Nikmati nasi goreng bersama Smoothie buah-buahan untuk menyempurnakan hidangan lebih sihat dan berkhasiat. 

Selamat Mencuba resepi mudah dan ringkas ini. 

Terima kasih. 







Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...