Isnin, 2 Januari 2017

Berapa Banyak Sourdough Starter yang perlu digunakan dalam Resepi @ Adunan?


Adunan chapati menggunakan Sourdough 
Assalammualaikum dan salam sejahtera. 

Ini adalah sambungan artikel sebelum ini di link di bawah ini, 


Untuk anda yang masih baru menggunakan Sourdough Starter dan belajar memasak menggunakan Sourdough di dalam resipi,  berikut adalah nisbah Sourdough Starter yang kebiasaannya di jadikan ukuran di dalam resipi masakan yang menggunakan tepung. 

Ini nisbah yang biasa digunakan dan di kongsi di dalam Group Sourdough. 

1.  Puan Maisarah 
1/2 cawan Sourdough Starter untuk 3 cawan tepung 
Atau
3 cawan Sourdough Starter untuk 6 cawan tepung 

2.  Puan Haslina
6 sudu Sourdough Starter untuk 500 gram tepung

3. Puan Nihayah 
1/3 cawan Sourdough Starter untuk 3 cawan tepung 

Untuk info,  adunan chapati di atas saya menggunakan 2 sudu Sourdough Starter untuk 2 cawan tepung.. 

Ia naik 2 kali ganda dan rasa chapati saya agak masam kerana saya membiarkan adunan dari pukul 6 petang sehingga 7 pagi. 

Chapati saya menjadi amat gebu dan lembut. 

Rasa masam chapati adalah kerana kehadiran bakteria baik. 

Rasa chapati ini lebih masam dari rasa tosai dan idli. 

Jika anda pernah menikmati yogurt Arab asli yang amat masam,  chapati ini jauh kurang masam berbanding yogurt Arab dan tentu sahaja saya berjaya menghabiskan chapati ini. 

Selamat belajar memasak menggunakan Sourdough. 

Terima kasih. 







Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...