Sabtu, 10 Disember 2016

Apa itu SOURDOUGH?



Donut sourdough coklat yang dibeli oleh saya

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 

Mengenali Sourdough ketika menjalani proses Topical Steroid Withdrawal (TSW) adalah antara ilmu baru mengenai pemakanan yang saya saya pelajari. 

Sourdough atau yis liar melalui penapaian adalah yis yang digunakan oleh masyarakat purbakala zaman dahulu sebelum kehadiran yis komersial yang banyak digunakan di pasaran dan pemakanan zaman moden ini. 

Sourdough ialah ragi masam,  ia terhasil dari Sourdough starter yang di beri 'makan'  dan di 'bela'. 

Anda boleh menghasilkan yis starter sendiri dari Strach atau hampas tertentu sama ada dari gandum,  sayur sayuran atau buah buahan  (ia akan dibincangkan dalam artikel seterusnya). 

Tahukah anda,  dengan pemakanan moden kini,  usus masyarakat moden kebanyakan bermasalah. 

Ada ramai penduduk dunia zaman moden ini mengalami masalah 'gluten intolerance'  atau masalah penguraian gluten terutama mereka yang mengalami masalah usus bocor. 

Sourdough adalah yis liar atau bahan utama dalam penguraian gluten di dalam makanan yang menggunakan bahan tinggi gluten seperti gandum dan bahan-bahan lain. 

Sourdough dipercayai telah digunakan oleh masyarakat Mesir purbakala 4000 tahun dahulu.  Ia digunakan dalam. Pembuatan roti khususnya. 

Di Itali Sourdough dikenali sebagai 'levain'  dalam pembuatan roti. 

Kini seiring zaman Sourdough juga digunakan untuk membuat cookies, biskut,  cucur,  kraken,   roti,  donut dan bun. 

Kini semakin ramai yang mengetahui keistimewaan Sourdough dan membelanya. 

Saya masih belum berkesempatan untuk membela dan belajar menggunakan Sourdough dan lebih selesa membelinya buat masa ini. 

Untuk mereka yang menghadapi masalah usus bocor atau masalah auto imun seperti asma,  eczema,  gout,  arthritis atau masalah penyakit lain yang berkaitan dengan penghadaman anda boleh mencuba resipi Sourdough atau membeli makanan dari Sourdough ini yang kini banyak dijual di kedai organik dan Facebook. 

Insyallah jika punyai masa dan kesempatan saya sendiri akan membela Sourdough dan menghasilkan produk dari Sourdough ini termasuk biskut dan cookies gluten free untuk dipasarkan.

Saya memerlukan masa untuk mengkaji resipi dan cara terbaik untuk membela dan menghasilkan produk yang lebih sihat. 

Doakan. 

Terima kasih. 





Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...