Sabtu, 10 September 2016

Tempat MENARIK DI MELAKA - EMILY TRAVELLERS HOME Part 1



gambar diambil ketika hari kedua berada di Melaka setelah seharian berpanas dan sunburn dek cuaca panas membahang disini..

Assalamuaaikum wbt & salam sejahtera.

Artikel Kali INI saya ingin berkongsi dengan anda antara Rumah Pengembara @ persinggahan yang wajar anda menginap Dan tidur ketika anda bercuti di MELAKA , bandaraya yang paling bersejarah di Malaysia INI.

Hotel Equotarial antara mercu tanda bandar hilir ini dan berdekatan Emily Travellers Home
Anda bujang? atau baru berkahwin atau pasangan yang sudah mempunyai anak yang besar serta sukakan keunikan? serta sejarah tersendiri di MELAKA?

Saya syorkan anda untuk menetap dan tinggal disini untuk beberapa hari.

Emily Traveller Home adalah satu-satunya Rumah Pengembara Unik yang berada di Bandar Hilir Melaka, tidak sampai 5 minit ke Dataran Pahlawan mahupun Mahkota Parade sekaligus menjimatkan kos masa anda, parking dan sekaligus minyak dan duit anda untuk anda menikmati keindahan bandar ini dengan tenang tanpa terkejar-kejar dan tanpa alasan stress terperangkap dalam jem dan tension mencari parking dikawasan yang cukup terkenal dengan limpahan pelancong dari seluruh dunia ini.

pemandangan dari dalam pintu pagar Emily's

Berada berdekatan hotel equatorial berdekatan Dataran Pahlawan, berhampiran hotel Hatten yang mewah, anda akan melihat pemandangan jelas kedua-dua hotel popular INI jika anda berada di Emily's.

sebaris bangunan lama anda boleh melihat pintu pagar Emily's dan pepohon yang menghijau dari jauh
Dari Hotel Equatorial anda hanya perlu berjalan terus melalui bangunan yang agak lama dan dari jauh anda sudah boleh melihat pintu pagar klasik Emily's dan pohon menghijau.

Hotel Hatten yang jelas kelihatan
Dari Jalan Besar atau Jalan Parameswara, anda boleh melihat dengan jelas kelibat hotel Hatten, melalui barisan bangunan seperti gambar rajah diatas dan rumah batu 2 tingkat berkembar, anda akan bertemu pintu pagar Emily's.

berhadapan rumah batu 2 tingkat rekabentuk lama, anda akan bertemu pintu pagar Emily

Baik sila lihat dengan jelas, bentuk rumah pengembara ini dari hadapan. Pohon pokok tinggi yang menghijau, lukisan yang menawan dan pelbagai keunikan lagi.

Emily Travellers Home yang unik berada di Jalan Parameswara
Berhadapan dengan bangunan tempat tinggal unik dan mempersonakan ini, dari luar sahaja jika anda adalah peminat antik dan sejarah tentu anda boleh teka apa yang akan berlaku jika anda mula masuk dan menginap disini. Pasti Menarik!.


bernombor 71 di Jalan Parameswara
Terletak di no 71 Jalan Parameswara, paling hampir dengan 7 Eleven dan Hotel Equotorial. Paling strategik di Tengah-tengah Bandar Hilir untuk anda ke Jonker Walk berjalan kaki atau menyewa basikal yang sewanya tidak sampai RM15 sehari yang turut disediakan di EMILY'S,

pemandangan dari luar pintu pagar EMILYs yang mempersonakan
Pertama kali anda melihat dari luar pintu pagar Emily Travellers Home ini anda pasti tidak sabar untuk masuk kedalam rumah pengembara ini.

pemandangan di tepi pagar - kolam yang dipenuhi pelbagai tumbuhan disekeliling dan didalammnya
Masuk sahaja kedalam, anda akan melihat kolam yang dipenuhi tumbuhan menghijau, bunga teratai yang sedang kembang (jika anda bernasib baik) dan tumbuhan istimewa lain.

kolam dipenuhi pokok bunga teratai dan lukisan didinding serta bangku menunggu yang diambil gambar dari bahagian belakang
Lihat sahaja antara gambar yang sempat saya ambil ketika disini.

Anda pasti akan merasa cukup beruntung jika melihat bunga teratai yang kembang mekar disini pada waktu pagi.

bunga teratai sedang berkembang mekar diwaktu pagi akan menceriakan terus hari dan pagi anda 

Di pagari pagar besi, masuk sahaja ke dalam Jalan menuju pintu anda 'disambut' dekorasi kolam indah yang dihiasi bunga teratai Dan pelbagai bunggaan cantik. Juga batu-batu kecil berwarna warni yang mempersonakan seterusnya membawa anda ke 'kaunter pertanyaan' Emily Travellers Home ini.


gambar hadapan kaunter pertanyaan Emily Travellers Home

Emily Travellers Home INI terletak di Jalan Parameswara, Bandar Hilir Dan merupakan satu-satunya 'traveller home' yang saya jumpa atau mungkin terdapat di bandar INI. 

Dari luar sahaja anda sudah boleh melihat betapa unik lukisan terukir di rumah pengembara INI.

Apabila anda melangkah ke satu-satunya Ruma Pengembara di Bandar Hilir ini anda akan dijemput dengan alas tapak kaki merah 'welcome' yang mempersilakan anda untuk bermalam disini.

Saya beri anda lihat dengan jelas kawasan yang anda lalui sebelum sampai di 'kaunter pertanyaan'diatas.

pandangan sebelah kanan dari perjalanan pintu pagar yang terpampang lukisan tulisan 'Emiy Travellers Home'

pandangan sebelah kanan, lukisan dan kerusi untuk berehat 



Di sebelah kanan anda akan melihat lukisan bertulis 'Emily Traveller home' & disebelah kiri ialah bangku tempat rehat Dan lukisan simbolik di tepi kolam.

pemandangan yang lebih jelas


pemandangan yang dilihat dari dalam

Anda akan di sambut dengan alas kaki 'welcome' & dari dalam 'penyambut Emily' akan menjemput anda. Anda hanya perlu tekan loceng yang disediakan.

ruang tamu dan menonton television

sofa untuk berehat
pemandangan dari dalam

gambar ini diambil ketika senja



Lihat, gambar diatas adalah gambar ruang tamu disini.

basikal yang boleh disewa jika anda menginap disini- lihat luskisan cina yang tergantung didinding menuju tangga


gambaran lebih jelas lukisan cina istimewa zaman berzaman yang digantung berhampiran tangga diruang tamu

antara pemandangan diruang tamu


pemandangan di ruang tamu yang lebih jelas

penuh hiasan dan lukisan

lihat dengan jelas keunikan disini

gambaran berdekatan tangga yang lebih jelas


antara hiasan dan lukisan diruang tamu

kolam hiasan di ruang tamu

Terdapat tangga menuju ke bilik atas & ia tangga yang kerap saya gunakan untuk kemana-mana dari bilik saya yang berada diatas ketika Musim hujan selama 5 bulan saya menginap di rumah pengembara INI.

Selain itu lukisan antik 'cina' kolam istimewa berpayung hijau 'cina', Serta lukisan Dan ukiran lain mencantikkan lagi ruang tamu INI.

gambaran lebih jelas

Istimewanya ruang tamu INI anda boleh melihat paku pakis menghijau diluar Dan APA yang berlaku di bandar hilir Dan Jalan utama bandar INI terutama di waktu malam tanpa perlu keluar.


Dari pintu ruang tamu yang berhias kartun arnab Dan lukisan menarik tinggalan coretan setiap pengembara yang pernah singgah disini anda akan dibawa melalui setiap bilik yang berada ditingkat bawah rumah pengembara INI.


Lihat ruang untuk anda berjalan menuju destinasi bilik yang berada ditingkat bawah Dan seterusnya tempat Dan kawasan menarik di rumah INI.

Saya akan menulis Dan menyambung artikel INI di bahagian 2 selepas INI. Insyaallah.

Terima Kasih.

**** Artikel mengenai EMILY'S di tajuk atau link di bawah :-





Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...