Ahad, 4 September 2016

Menu Ringkas




saya sering mengupload setiap menu yang dimasak didalam instagram saya-  menu sup kambing

ais krim potong dari bubur kacang merah organik

Assalamuaaikum wbt & salam sejahtera.

Hari INI saya ingin berkongsi dengan anda menu-menu ringkas bujang saya yang hanya menggunakan periuk nasi sahaja untuk memasak.

Gambar pertama ialah sup Kambing tempatan Dan Yang kedua ialah ais krim kacang merah potong Yang diperbuat Dari bubur kacang merah Dan dibekukan bakinya dalam bekas ice cube sahaja.

Saya hanya menggunakan gula molasses untuk bubur kacang merah saya.


sup ayam kampung atau mee sup ayam kampung
Di bandar Alor Gajah ini saya berpeluang membeli mee kuning tanpa boric asid yang tidak tahan lama dan harus segera dimasak. Saya membelinya di Pasar Alor Gajah, Melaka.

antara herba mediteranean yang saya gunakan
Disini juga saya berpeluang meng'explore' atau bereksperimen dengan pelbagai herba yang saya beli di Tesco, Cheng Melaka dalam setiap masakan saya. Ini termasuklah herba tyme, rosemarry dan peppermint.


salad dan telur goreng adalah antara menu ringkas yang paling mudah untuk disediakan


oleh kerana di Alor Gajah ini sukar mendapat jenama coklat tinggi kandungan koko, saya hanya memilih cadbury choclate yang tanpa trans fat sahaja
cocktail avocado yang mudah disediakan dan jika ada lebihan hanya kisarkan ia menjadi jus avocado lazat lagi enak

Selain sup Kambing, saya berpeluang memasak sup Ayam Kampung Dan mula belajar menggunakan herba-herba daun Segar popular masakan barat dan mediteranean seperti daun pudina, tyme Dan rosemarry.

Sesekali saya membuat jus alpukat atau avocado menggunakan susu farm fresh Dan cadbury almond chocolate atau hanya menjadikannya cocktail avocado sahaja Dan baki cocktail tersebut saya kisar menjadi jus avocado yang enak.

Untuk sarapan pagi mudah saya rajin menikmati roti termasuk roti gardenia bersama mentega atau keju Dan salad ringkas.

antara pilihan sarapan saya sebagai orang bujang
sup kambing antara menu wajib disini

antara menu paling mudah dan ringkas, saya memang sukakan nasi keras dan berketul walau ia agak tidak bagus untuk penghadaman untuk dimakan dengan sup.

Ketika saya malas saya hanya menggoreng sayur kobis atau memasak ikan singgang yang saya ubah resepinya dengan tambahan Herba lain untuk lebih khasiat. Abaikan nasi keras berketul ITU sebab ITU kegemaran saya Dan ikan singgang hodoh ITU kerana saya kesuntukan masa.
air barli dan campuran kurma merah cina adalah antara remedi penyejuk badan yang kerap saya amalkan
antara pilihan pengat dan bubur paling mudah disediakan

avocado yang tinggi khasiat amat enak dinikati bersama mentega asli dan roti

antara menu saya untuk satu hari

jus nenas tanpa campuran gula amat bagus untuk batuk dan sakit tekak serta tinggi bromelain dan vitamin C

Jus nenas antara yang kekal menjadi antara minuman yang saya gemari jika saya punyai masa membuat Dan membelinya.

Salad adalah menu paling mudah untuk orang bujang seperti saya. Telur goreng adalah menu sihat yang paling sedap untuk sarapan pagi bujang.

antara menu seharian saya ketika malas melanda

Saya lebih suka memasak pengat atau bubur sahaja menggunakan santan Segar. Jangan risau, kajian terkini telah terbukti bahawa santan amat bagus untuk kesihatan Dan digunakan lebih kerap Dan mulai popular di negara-negara barat. Rugi jika anda tidak belajar mengunakan santan mulai Sekarang dalam setiap masakan anda.

Sesekali untuk sarapan saya hanya memasak tomato ditabur keju Dan Herba sahaja untuk menu ringkas saya.
sarapan pagi paling mudah- tomato dan hirisan cheese yang di letak atas api dapur sebentar serta dihidang atas salad
biskut kacang hijau organik kekal sebagai kegemaran saya

Semenjak sembuh Dari TSW atau ekzema 100%, alhamdulillah. Saya telah mula menikmati makanan luar lebih kerap. Biskut tiger & biskut jaacob making kerap saya nikmati termasuk KFC Dan McDonald's (rakan belanja, terpaksa makan).

Kuih kacang hijau Organik terus kekal sebagai kuih kegemaran saya.

Malah saya pernah menikmati makanan luar 3bulan berturut-turut termasuk menghabiskan stock biskut-biskut raya. Alhamdulillah , ekzema saya tidak kembali Dan sembuh sepenuhnya.

Semoga untuk anda yang Baru berpindah Dan masih tidak mempunyai dapur terutama pelajar-pelajar (ketika ini saya menghadapi isu mengenai keadaan dapur saya), boleh menggunakan imej Dan menu ringkas ini sebagai ilham untuk masakan paling mudah Dan menjimatkan masa.

Insyaallah saya akan berkongsi lagi kisah pengalaman ekzema saya dengan anda selepas artikel INI.

Terima kasih atas sokongan anda.

Terima Kasih.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...